Creatief partnerschappen _

Het Plusprogramma

De plusprogramma’s van Het Filiaal theatermakers sluiten door onderzoekend, ontwerpend en ervaringsgericht leren aan bij het onderwijskundig concept ‘levensecht Leren’. Het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de verschillende plusprogramma’s is steeds een Filiaalvoorstelling die de kinderen met hun klas bezoeken.

competenties
  • Creatief doen
  • -
De Ridderhof, Montessorischool Buiten Wittevrouwen Leidsche Rijn Bovenbouw

Basisschool de Ridderhof en Montessorischool Buiten Wittevrouwen zoeken samen met Het Filiaal theatermakers naar cross-overs tussen cultuurvakken en taal, rekenen of zaakvakken. Dit onderzoek levert lessenreeksen voor de onder-, midden- en bovenbouw op die na de uitvoering en de presentaties met de leerkracht, de kunstenaar en de leerlingen worden geëvalueerd. Leerstijlen en werkvormen gekoppeld aan leeropbrengsten in beide vakgebieden zijn speciale aandachtspunten.

Fantasie

Zo wordt de inhoud van de voorstelling ‘De grote illusionist’, een voorstelling over verdwijntrucs en magie, gekoppeld aan het natuurverschijnsel magnetisme. Door te spelen en te experimenteren verzamelen leerlingen van groep 6 informatie. De leerlingen onderzoeken creatieve mogelijkheden van het materiaal door hun fantasie te gebruiken.

Eerst maken ze een driedimensionaal bouwwerk waarbij ze de verschillende mogelijkheden van het materiaal onderzoeken. Vervolgens maakt elke leerling een magnetisch kunstwerk waarin het eigen talent verbeeld is. In deze opdracht komen beeldende vorming en creatief schrijven samen.
Tijdens de theaterles onderzoeken de leerlingen hoe illusionisten natuurverschijnselen kunnen gebruiken in een act. Daarnaast zetten zij door ‘ijzerdeeltjes’ te zijn in beeld wat er gebeurt bij magnetisme.

In de klas

Tijdens een dramales naar aanleiding van ‘De grote illusionist’ werd met schaduwbeelden en een overheadprojector gewerkt. Al snel kwamen de leerlingen met allerlei suggesties en ideeën: ‘We hebben toch een beamer op school, mogen we dan zelf filters maken, en dan zelf nog meer oefenen en ook nog scènes ermee maken? We kunnen toch van vloeipapier filters maken? Hebben we dat? En wat als we verschillende kleuren bij elkaar plakken wat gebeurt er dan?’ Het allermooiste wat kan gebeuren is dat je leerlingen dingen willen ontdekken en uitvinden, die jij, als leerkracht, ook niet weet. Geef daar tijd en ruimte voor. En zoek een plek op school die kan dienen als podium om te presenteren wat er uiteindelijk ontdekt wordt. Dat kan letterlijk, maar ook digitaal door het op de schoolwebsite te plaatsen.

Cultuurcoach Het Filiaal theatermakers: Annemarie Knippels 
“De ontdekking dat je een leerdoel voor een cognitief vak perfect kan combineren met leerdoelen voor een ander, creatief vak is voor mij echt een parel. Vakoverstijgend werken bereik je al in één les!”

Leerkracht groep 8: Sabine
“Doordat ik heb gemerkt dat het lukt de leerlingen meer vrijheid te geven, durf ik dat nu in andere lessen ook meer. Dan denk ik: ‘laat het ze maar even zelf uitproberen, ze kunnen dat’. En ze als ze vragen ‘Juf mag ik het zo proberen?’, dan geef ik ze sneller die ruimte. Er is daarin meer vertrouwen gekomen.”