Creatief partnerschappen _

Droomstad hier ben ik!

Leerlingen en De Dansers werken samen aan een voorstelling voor publiek op basis van een voorstelling en/of thematiek vanuit de school. Leerlingen maken hun eigen materiaal en worden zo co-eigenaar. 

competenties
  • Ambachtelijkheid tonen
  • -
  • Creatief doen
  • -
  • Omgevingsgerichtheid
  • -
  • Samenwerken
  • -
Johannesschool, ISK Zuilen, Lombok onderbouw, middenbouw, bovenbouw

Leerlingen en De Dansers werken samen aan een voorstelling voor publiek op basis van een voorstelling en/of thematiek vanuit de deelnemende basisscholen ISK en de Johannesschool. Leerlingen maken hun eigen materiaal en worden zo co-eigenaar. Elk project start met een voorstelling van De Dansers. Daarna zijn er voor elke klas drie workshops met een dansdocent, waardoor de hele school in beweging komt.

Via een open inschrijving kunnen leerlingen zich vervolgens aanmelden om na schooltijd een korte dansvoorstelling te maken. De leerkrachten van de school zijn daarbij betrokken en motiveren juist die leerlingen waarvan zij denken dat het goed voor ze is om mee te doen. In het project wisselen receptieve en actieve werkvormen elkaar af.

Dans is een aparte discipline binnen de culturele educatie. Omdat een leerlijn zich lastig laat vastleggen op papier, is samenwerking met professionele dansers een unieke kans om hier vorm aan te geven en de deskundigheid van het schoolteam te vergroten.

Belangrijke pijlers zijn:

  • De eerste ontmoeting tussen de danser en de leerling in de repetitieruimte of op het podium, in al zijn rijkdom en theatraliteit, staat centraal.
  • Culturele beleving in een levensechte leeromgeving waarin de leerlingen De Dansers op hun werkplek ontmoeten.
  • Een organische mix tussen actieve en receptieve cultuureducatie.
  • Een organische mix tussen activiteiten op school en activiteiten die in verbinding staan met de culturele omgeving van de school.
  • Het (aan)leren van zowel sociaal-maatschappelijke als creatieve vaardigheden.
  • Concrete voorstellingen, confrontaties met het publiek.
  • De leerling is co-eigenaar van de gemaakte voorstellingen.

Leerling ISK aan het woord: Else
“Als je danst, praat je met je lichaam, zo communiceren wij. Zo maken wij een eigen kwartet binnen het stuk.”

Deze organische manier van werken, die zo eigen is aan dans, stelt de deskundigheid van de dansdocent centraal. Hij/zij is degene die met vakkennis reageert op wie hij voor zich heeft, bijvoorbeeld een groep overactieve jongens, of een docent met een vraag.

Tijdens trainingen en gesprekken op de lerarendagen in de school bouwen de docenten van de school aan hun expertise in het samenwerken met een dansgezelschap en creëren zij gezamenlijk draagvlak voor schoolbrede kunsteducatie. Naast basisactiviteiten die ieder jaar plaatsvinden, worden ook vragen van leerkrachten aangegrepen als aanleidingen om met dans binnen de school aan de slag te gaan.

Artistiek leider De Dansers: Josephine van Rheenen
“De Johannesschool is tegenwoordig het favoriete publiek van spelers van De Dansers. De leerlingen kijken zo geconcentreerd naar de voorstelling en na afloop zitten ze vol met vragen. Door wat zij vragen, gaan wij weer over scènes en overgangen nadenken.