Creatief partnerschappen _

De Vrijstaat

De Vrijstaat en de scholen ontwikkelen kunsttrajecten die aansluiten bij de vraag van de scholen en bij de mogelijkheden die het programma van De Vrijstaat biedt.

competenties
  • Verbeeldingskracht tonen
  • -
OBS De klimroos, KSU De Achtbaan, Hof ter Weide, Sint Maartenschool De Meern, Leidsche Rijn, Terweide Onderbouw, middenbouw, bovenbouw

Bij de Vrijstaat werken kinderen als gezel naast de meester. Twee keer per jaar nodigen de deelnemender scholen OBS De klimroos, KSU De Achtbaan, Hof ter Weide, de Sint Maartenschool en De Vrijstaat een kunstenaar uit samen met de leerlingen te exposeren. Kinderen maken -al experimenterend en ontdekkend- eigen werk op basis van het materiaal en de technieken van de kunstenaar en worden zo onderdeel van de tentoonstelling.

De Achtbaan

Ieder jaar maakt De Vrijstaat samen met een cast van professionele acteurs en kinderen uit de scholen een theatervoorstelling. Daarnaast ontwerpt de school samen met De Vrijstaat binnenschoolse activiteiten. De Achtbaan heeft dit laten groeien tot een eigen doorlopende leerlijn waarbij de kracht van de verbeelding altijd centraal staat.

Spullenman

Samen met de Spullenmannen is een interactieve expositie, op het grensvlak tussen kunst en wetenschap,ontwikkeld. Dit kunstenaarscollectief heeft zowel een wetenschappelijke als een kunstzinnige achtergrond. Zij demonteren oude apparaten die ze opnieuw in elkaar zetten tot nieuwe, nutteloze machines. Het dwalen door dit ‘laboratorium’ stimuleert leerlingen te experimenteren en te ontdekken dat er veel mogelijk is met deze zogenaamde ‘nutteloze’ machines.

De groepen 3, 5 en 7 werken op hun eigen niveau aan:

  • Het bedenken, maken en duiden van fossielen.
  • Het ontwerpen en bouwen van een plattegrond van de onbekende planeet met bijbehorende objecten, gebouwen en machines.
  • Het maken van kleitabletten en het ontwerpen van een buitenaardse taal.
  • Het bouwen van Bristle Bots (robots van borstels met een kleine elektromotor)
  • Een eindexpositie waarbij de kinderen als gidsen hun ouders rondleiden.

Leerkracht Achtbaan, Manon Rolink
“Het langdurig samenwerken is fijn omdat je elkaar beter leert kennen. Je kunt beter op elkaar inspelen.”

Culturele partner over het partnerschap

“De samenwerking binnen het creatief  partnerschap heeft zijn weerslag in de reguliere activiteiten van de Vrijstaat en de ontwikkeling van visie op kunsteducatie in buitenschoolse trajecten. De Vrijstaat kunstacademie is hier een voorbeeld van. Dit driejarige verdiepingsprogramma biedt kinderen die hun talenten als kunstenaar verder willen ontwikkelen de mogelijkheid om in het weekend ‘op kunst’ te gaan.”