Creatief partnerschappen _

De Muziekroute

De MuziekRoute laat kinderen van de Brede School Overvecht op een creatieve manier kennis maken met muziek, zowel vocaal als instrumentaal. Het maken van je eigen muziek en het eigenaarschap van de leerlingen staat centraal. Dit sluit goed aan bij de pedagogische aanpak van De Vreedzame School/Wijk.

competenties
  • Samenwerken
  • -
CBS de Schakel, Joannes XX11, OBO Spoorzicht, Mattheusschool, OBO Watertoren Overvecht Onderbouw, middenbouw, bovenbouw

De basisscholen CBS de Schakel, Joannes XX11, OBO Spoorzicht, Mattheusschool, OBO de WatertorenBrede School Overvecht, en UCK, TivoliVredenburg en het Rosa Ensemble ontwikkelen samen een doorlopende leerlijn muziek vanaf groep 3. De kinderen van groep 5 -en bij een aantal scholen ook groep 6- krijgen elke week instrumentale lessen van vakmusici: slagwerk, viool, cello en trompet of klarinet. De andere groepen krijgen zanglessen van muziekdocenten. Volgens de principes van ‘Creative Collaborative Music Making’  maken de kinderen vanuit improvisaties hun eigen composities waardoor zij echt eigenaar zijn van de muziek die ze spelen.

Minimaal 3 keer per jaar geven de leerlingen een concert. Het jaar wordt groots afgesloten op het grote podium van TivoliVredenburg met een aantal scholen tegelijkertijd. Het overkoepelende doel van dit partnerschap is om van Overvecht een muziekwijk te maken.

De MuziekRoute werkt vanuit een verhaal dat klankbeelden oproept en uitdaagt tot het verzinnen van eigen teksten, klanken en beweging daarbij. Zo maakte een andere culturele partner, De Dansers, een dans bij de muziek van de MuziekRoute.

In schoolvakanties kunnen gemotiveerde kinderen samenspelen in het MuziekRoute ensemble. Voor bovenbouwleerlingen is het mogelijk om na schooltijd op school les te blijven volgen op hun instrument.

In de klas

Erzsi Ladage, observant cajonles door vakleerkracht Rachid:“Op basis van al eerder geoefende cajontechnieken en ritmes en breaks, werken de leerlingen tijdens de slagwerkles samen aan een muziekstuk. Twee aan twee verzinnen ze, al improviserend, hun eigen ritme. Aan het eind van de les klinkt het stuk als geheel, met intro, basisbeat, stiltes, de zojuist verzonnen ritmes en een eindbreak.

Maite van der Marel, artistiek leider, MuziekRoute

“Ik vind het enorm krachtig dat je door middel van muziek de kinderen een plek kunt laten vinden. De kracht van het samenwerken, samen in een groove zitten, samen op een podium een voorstelling maken, vooral met kinderen die daar van huis uit weinig mee in aanraking komen, bezorgt mij kippenvel.”

Vooral tijdens het werken in duo’s, hoor je goed hoe vaardig één jongen met de cajon is: echt improviserend, elke keer anders, maar steeds strak getimed. Als het gaat om talent ontdekken is deze ‘pruts’tijd, het zelfstandig experimenteren, onderzoeken en uitproberen, onontbeerlijk. De kaders, in dit geval de cajon, de speeltechniek en de groove, werken als houvast, maar niet als beperking. Iedereen improviseert op z’n eigen niveau, nooit te makkelijk, nooit te moeilijk en kan altijd trots zijn op het eigen resultaat. De verrassing van het klankbeeld dat ontstaat als alles samenkomt,is onbetaalbaar.”