Creatief partnerschappen _

Cinekweek

Filmtheater ’t Hoogt en de Nieuwe Regentesseschool richten zich op verhalen maken door ‘film & media’, voor kinderen vanaf groep 3.

competenties
  • Ambachtelijkheid tonen
  • -
  • Reflecteren op wat je doet
  • -
  • Samenwerken
  • -
Nieuwe Regentessmeschool, Parkschool Utrecht Witte Vrouwen Onderbouw, middenbouw, bovenbouw

Samen met Filmtheater ’t Hoogt een professioneel animator maken de kinderen een ontdekkingsreis door de wereld van animatie. Het realistisch leren is hierin belangrijk en sluit goed aan bij de pedagogische principes van Freinet die de Nieuwe Regentesseschool als uitgangspunt hanteert. Met de hele grote groep maken de kinderen in kleinere groepen een ‘doorgeef-film’.

Animatie

In groep 7/8 gaan de leerlingen dieper in op alle rollen die bij animatie komen kijken, door het gezamenlijk (met soms wel zestig leerlingen!) maken van een doorgeef-animatiefilm. De leerlingen werken in groepen en realistische taken als animator of maker van het storyboard, maakt dat leerlingen zich betrokken en verantwoordelijk voelen.

Ze bedenken zelf een verhaal en zetten dit om naar beeld. Er wordt in drie groepen gewerkt met stop-motion en pixelation technieken: groep a maakt het verhaal, werkt dat uit in een storyboard en karakterschetsen; groep b maakt achtergronden, karakters en attributen; groep c animeert alles.

Het gezamenlijk werk wordt overdraagbaar omdat de verschillende groepen videoboodschappen voor elkaar maken. Daarin laten ze zien wat er gemaakt is, waar ze tegenaan gelopen zijn, leggen ze bepaalde termen uit en geven ze tips aan de anderen die de film verder gaan ontwikkelen.

Tenslotte maken ze een tentoonstelling over het proces. Zo verdiepen ze spelenderwijs hun inzicht in vorm- en stijlaspecten en verhaalstructuur in film. Met een filmpremière in ’t Hoogt, lopend over de rode loper, sluiten ze in stijl het project af.

Directeur Nieuwe Regentessmeschool: Marijke Wiederholdt
“Het taalonderwijs bij ons op school gaat heel erg over het maken van verhalen. Dat is echt een kracht! Ik was verrast wat het opleverde om het project vanuit deze kracht aan te vliegen.”

In de klas

Bij stop-motion via de iPad is het nodig om op schaal te werken: voor een wide shot heb je een klein poppetje nodig, voor een close shot een groot poppetje die ook nog bij de achtergronden past. Een aantal leerlingen maakte de karakters, anderen de achtergronden. Alleen de leerlingen die de achtergronden maakten, gaven we de informatie over deze schaalgrootte. Dit leverde mooie, ‘verwonderde’ momenten op wanneer de twee groepen elkaar ontmoetten. De termen wide/medium/closewerd door de ene groep uitgelegd en toegepast waardoor beide groepen de betekenis van de termen eigen maakten. De leerlingen ontdekten dat ze elkaar nodig hadden om het probleem op te lossen. Samenwerken moet een urgentie hebben. Leerlingen zijn vaak beter in staat om voor hen zinvolle informatie te delen met andere leerlingen, in hun eigen taal, dan de leerkracht of een begrippenlijst, zeker als het een levensecht probleem kan oplossen.

Kind over het project:
“Eerst had iedereen een eigen droomverhaal bedacht en daarna hebben we verschillende onderdelen van mensen samengebracht tot dit verhaal.”

Educatief medewerker ’t Hoogt: Floor Vlasblom
“Het was prachtig om te zien hoeveel er al is aan creativiteit in de school. We hebben samen met de leerkracht echt kunnen verdiepen!”