Workshop Speelsheid en aandachtige betrokkenheid als motor voor creatief vermogen in de klas

Op woensdag 20 april vond de jaarlijkse Conferentie Cultuureducatie met kwaliteit plaats. Ook Creatief Vermogen Utrecht verzorgde een online sessie met de workshop Speelsheid en aandachtige betrokkenheid als motor voor creatief vermogen in de klas. Salomé Nobel (CVU / HKU) gaf de deelnemers samen met Janneke Bakker (leerkracht Nieuwe Regentesseschool.) en Nartano Glijn (oud-schooldirecteur) een inkijkje in hoe je een fysieke, mentale en creatieve staat van zijn, de creatieve grondhouding, kunt ontwikkelen en onderhouden.

 

Salomé Nobel tijdens de online workshop op de Conferentie CMK

Salomé Nobel sprak ooit een leerkracht die verzuchtte: “ik leef meer in de methodes dan in het hier en nu”. Dat was voor haar de start om aan de slag te gaan met ‘in het hier en nu zijn’, één van de vijf pijlers van de creatieve grondhouding. In de workshop lichtte ze de vijf pijlers van de creatieve grondhouding kort toe. Dat zijn:

  • In het ‘hier en nu’ zijn mentaal en fysiek
  • Kunnen en durven improviseren
  • Enthousiasme: je eigen creatieve vermogen inzetten
  • Zelfbewustzijn: continu reflecteren
  • Kennis van deelaspecten van creatief vermogen/creatief gedrag

Ze wijst de deelnemers op de Bundel Handelen in het hier en nu. De creatieve grondhouding van de leerkracht, die nét bij CVU is verschenen. Daarin bevindt zich ook een poster van ‘Shamy’, het stemmetje dat je in jezelf hoort wanneer je iets doet waar je je voor schaamt. In de bundel is, in het artikel van Linda Rosink en Manja Eland, veel meer te lezen over Shamy, en hoe je met hem om kunt gaan.

Salomé vertelt over ‘Shamy’


Oefenen

De creatieve grondhouding kun je met behulp van kleine oefeningen dagelijks ‘trainen’. In de workshop startten we met een mini-meditatieoefening die de aandacht naar binnen brengt. Salomé nodigt ons achtereenvolgens uit om voor jezelf vijf dingen te benoemen die je hoort, dan vijf dingen die je om je heen ziet, en dan vijf dingen die je fysiek ervaart. Na even zo naar binnen gekeerd te zijn is de blik op de wereld weer ‘fris’.
De deelnemers werden vervolgens uitgedaagd om na te denken over wat hen vertrouwen geeft over hun handelen bij het begeleiden van een creatief proces. Er komen mooie diverse reacties: van ‘Een kader’, ‘Het idee dat er verschillende opties zijn’, tot een ‘vast stappenplan met ruimte voor chaos’.
Ook op de vraag welk symbool, zinnetje of beeld je kunt oproepen als je het nodig hebt gaf diverse mooie reacties van de deelnemers. ‘Mijn voeten voelen op de grond’, ‘Het beeld van een klas die helemaal meegaat in mijn verhaal’, ‘De zon’ en meer.

Janneke Bakker deelt haar ervaringen als leerkracht en gaat ook in op de valkuil om ‘toch graag aan het eind iets af te willen hebben, een resultaat”. Aan de hand van drie typen leerlingen gaan we in gesprek over hoe een kind verder geholpen kan worden als het creatieve proces stokt. Bijvoorbeeld Jip, een kind dat gelijk enthousiast aan een opdracht begint en na vijf minuten vastloopt. De deelnemers zouden onder andere vragen ‘Gaat het niet meer? ‘, ‘Wat heb je al, waarom’? of helpen met structuur aanbrengen.

Tenslotte gaf Nartano Glijn een inkijkje in de rol van een directeur bij het stimuleren van een creatieve grondhouding bij leerkrachten. Hij vertelt hoe hij op zoek ging naar zijn eigen creatieve invulling van een leidinggevende functie. Het lukte hem om verbinding te maken met creatieve kant als muzikant. Hij vraagt de deelnemers wat zij nodig hebben van hun directeur om hen te faciliteren. Meerdere deelnemers noemen dat de beschikking hebben over een fysieke ruimte waar ‘geklooid, muziek gemaakt of ‘op een andere manier lesgegeven’ kan worden van belang is.

In 45 minuten hebben de deelnemers geproefd aan de creatieve grondhouding en hoe je die kunt trainen. Veel meer is te lezen in de Bundel Handelen in het hier en nu. De creatieve grondhouding van de leerkracht.

 

Uit de Ontwikkelgroep: CVU-impact kansrijkheid zichtbaar maken

Door Jolanda Schouten en Corrie Nagtegaal

Dinsdagmiddag 26 oktober ontmoetten oude en nieuwe leden van De Ontwikkelgroep CVU elkaar op Jaarbeursplein 22, een nieuwe (tijdelijke) locatie van de HKU-school Creative Transformation. Naast de bekende trouwe CVU-gezichten van Daphne de Bruin (De Vrijstaat), Linda Rosink (Stichting Kopa) en Jephta Hermelink en Esmee Hickendorff vanuit TivoliVredenburg, was het fijn om Max Terbeek, vanuit Click F1 en Marcella van der Wilt vanuit De Muziekroute als nieuwe ontwikkelgroepleden welkom te heten, evenals Pelle van de Berg, van LEF (creatief partner met De Dansers). Daarnaast was ook Cas van Dijk, alumnus HKU-Docent Beeldend, voor het eerst aanwezig. Hij gaat het CVU vanuit HKU team versterken en neemt een aantal CVU-taken over van Salomé.

 

Centraal staat de vraag wat we vanuit Creatief Vermogen Utrecht kunnen bijdragen aan kansrijk leren voor alle kinderen, om te beginnen in ons eigen netwerk. Welke impact heeft de methodiek van een creatief partnerschap, en hoe kunnen we die impact vergroten? Hoe maken we die nog beter zichtbaar naar elkaar bínnen de 45 creatieve partnerschappen én vooral samen als netwerk CVU naar buiten, de straat op, de stad in (om te beginnen).  Het is de hoogste tijd voor ramen en deuren wijd open. Door de zichtbaarheid van CVU komend jaar (nog) beter in kaart kunnen brengen kunnen we de impact vergroten.

Ter inspiratie luisterde iedereen vooraf naar het interview van Jolanda Schouten met Michiel Duffels van Pijlsweerd, die enthousiast vertelde over zijn aanpakken om de kansrijkheid op en vanuit zijn school te vergroten en te verbinden met de ouders en de buurt. We zochten van daaruit samen naar hoe het komende jaar binnen CVU kansrijkheid verder vorm te geven en welke rollen we voor onszelf zagen. Dit bespraken we tegen de achtergrond van de vijf fasen van het creatieve proces: oriënteren, onderzoeken, frustratie, uitvoeren en evalueren (zie CVU-Broche op pagina 30 in het Essay De verkenners van Creatief Vermogen).

De volgende vier onderwerpen gaan we de komende tijd als ontwikkelteam onderzoeken:

  • Best practice over CVU-kansrijkheid meer zichtbaar maken door verzamelen en verspreiden
  • De stad Utrecht meer bij CVU-betrekken door o.a. zichtbaarheid op straat
  • Ouderbetrokkenheid vergroten
  • En we willen kinderen direct het woord geven.

We onderzoeken de zichtbaarheidsfocussen en zetten deze in een volgende bijeenkomst op de agenda.

De Ontwikkelgroep staat open, wil je meedenken of een keer aansluiten dan kan dat altijd. Neem dan contact op met Jolanda (jolanda.schouten@hku.nl)

HKU-alumnus Illustratie Tonke Koppelaar visualiseerde de kernuitspraken treffend: 


 

 

 

 

 

Creatief vermogen in afstudeeronderzoek Suzanne van den Hondel

Suzanne van den Hondel is dansdocent in het primair onderwijs en Gemeentelijk coördinator Cultuureducatie met Kwaliteit in de Regio Midden-Holland. Nu volgt ze de master kunsteducatie aan de HKU en studeert dit jaar af. Zij onderzoekt hoe creatief vermogen een plek kan krijgen tijdens de alledaagse lespraktijk op school. Ze maakt hiervan gebruik van de theorie van Creatief Vermogen Utrecht rond de stralen van de diamant. Een mooi voorbeeld van hoe het gedachtegoed van Creatief Vermogen Utrecht zijn weg vindt onder studenten en (toekomstige) docenten. Suzanne vertelt over haar onderzoek.

“Ik werk als dansdocent en startte mijn master aan de HKU met de vraag hoe ik dans kan inzetten als middel in het onderwijs. Ik heb tijdens mijn master onder andere een lessenserie met dans en wereldoriëntatie gemaakt en hield me bezig met creatief denken in de klas. Met mijn afstuderen wilde ik het breder trekken: wat is de functie van de kunstvakken bij het ontwikkelen van creatief vermogen? In mijn vooronderzoek kwam ik in contact met Jolanda Schouten en Salomé Nobel, beide werkzaam aan de HKU en onderdeel van CVU. Jolanda is mijn afstudeerbegeleider. Ik heb de essay’s over de theorie van de Diamant betrokken in mijn onderzoek en het brede begrip van creativiteit zoals dat door CVU gehanteerd wordt en de stralen van de Diamant spraken mij erg aan. Voor leerkrachten krijgt het begrip zo veel meer waarde.”

Daar waar de diamantslijper een tool is waar kinderen zelfsturend aan de slag gaan met verschillende aspecten van creatief vermogen probeert ze een tool te ontwikkelen waarmee leerkrachten in het primair onderwijs creativiteit kunnen uitlokken: “Ik wil leerkrachten iets bieden waarmee ze bijvoorbeeld opdrachten in de klas kunnen geven en waarmee ze het procesgerichte werken zoals dat bij kunstvakken wordt ingezet kunnen gebruiken bij andere vakken. Om dit te ontwikkelen heb ik veel interviews gehouden en steeds kom ik weer terug bij de vraagstelling die je gebruikt. De manier waarop je vragen stelt is essentieel om nieuwsgierigheid uit te lokken. Denk aan vragen zoals ‘Wat gebeurt er als….’ en ‘Hoe bewegen we ons als….’. In mijn tool wil ik leerkrachten allerlei vragen aanreiken die aansluiten bij wat er in de klas behandeld wordt en waar zij mee verder kunnen en kinderen mee aan het werk kunnen zetten. De Diamantslijper kan eventueel later weer gebruikt worden om te reflecteren op het proces. De vragen bedenk ik in een werksessie met leerkrachten. Binnenkort hoop ik de scholen in te mogen om mijn tool te gaan testen!”

Podcast
Onderdeel van Suzannes project is een podcastserie met professionals uit de creatieve sector over wat creativiteit is en wat de waarde daarvan is  voor het primair onderwijs. Suzanne: “Ik heb veel interviews gehouden met leerkrachten en experts uit de hoek van kunsteducatie. Ik startte met een interview met Suzan Lutke, en dacht toen dat het eigenlijk heel erg zonde is om dat voor mijzelf te houden. Daarom heb ik er toen een podcast van gemaakt: What te K*nst! Er zijn inmiddels vijf afleveringen te vinden op Spotify!”

Benieuwd naar de podcast van Suzanne? Je vindt hem hier op Spotify.

Portret Suzanne van den Hondel

Online inspiratie – Centraal Museum Utrecht

Vanaf 1 juni heeft onze creatieve partner Centraal Museum Utrecht haar deuren weer geopend. Om het met elkaar veilig te houden heeft elke bezoeker een online ticket nodig. Ook met Museumkaart of andere voordeelkaart.

Ben je echter niet in de gelegenheid om het museum te bezoeken? Niet getreurd! Want wist je dat je online ook een groot deel van de collectie kunt bekijken vanuit je huis of bijvoorbeeld samen met je klas? Van Pyke Koch tot Dick Bruna: blader door de collectie van het Centraal Museum en ontdek je favoriete object. De online collectie bevat tienduizenden objecten en wordt regelmatig geüpdatet. Bekijk hier de online collectie.

Het Centraal Museum heeft ook leuke opdracht bedacht die je vanuit huis of samen met je klas kunt doen. Doe je mee?

Opdracht: De inspiratie van kunstenaars (Geschikt voor de midden- en bovenbouw)

Wat is inspiratie? Waar halen kunstenaars hun inspiratie vandaan? Wat als je geen inspiratie hebt?

A. Ontdek waar kunstenaars hun inspiratie vandaan halen. Bekijk het filmpje en doe mee met Francis! Pak papier en tekenspullen en zet de video op pauze om de onderstaande opdrachten te doen.
B. Kijk goed naar het eerste schilderij, wat zie je allemaal? Wat valt jou op? Bedenk het en/of schrijf het op.
C. Stel je voor, je stapt in het schilderij. Wat ruik je? Wat hoor je? Bedenk het en/of schrijf het op.
D. Maak een zelfportret! Kies zelf welke materialen je hiervoor wilt gebruiken.
E. Bedenk en schrijf (samen of alleen) een verhaal bij het schilderij Groupshow van Marlene Dumas.

Videoterugblik | november 2019 | Wolf Brinkman

Op 12 november 2019 organiseerde Creatief Vermogen Utrecht een kennisdelingsbijeenkomst in TivoliVredenburg. De kennisdeling stond in het teken van Aandachtig samenwerken en verbinden. Met o.a. aandacht voor de werkwijze van Wolf Brinkman.

Wolf Brinkman deed tien jaar onderzoek naar de manier waarop kinderen leren. Filosoferend en makend ontdekten zij dat er een natuurlijke relatie is tussen cultuur en onderwijs. Dat taal en rekenen geen doelen zijn maar middelen, gereedschappen waarmee je de wereld om je heen kan onderzoeken. In deze lezing laat hij zien hoe die werkwijze is ontstaan en hoe het curriculum van scholen eigenlijk op heel natuurlijke wijze past binnen het ruime begrip cultuur.

Videoterugblik | Conferentie Creatief Vermogen Utrecht 2018

Op 23 november 2018 vond de Conferentie Creatief Vermogen Utrecht 2018 plaats met als thema: Zet je mes in het creatief proces!  Samen met alle educatieve en culturele partners vierden we 6 jaar samenwerking. We konden horen, zien en proeven wat er op de scholen gebeurt, gingen zelf aan de slag met de beschikbare kennis en werden nog bewuster bekwaam!