In de kern: de Diamantslijper

In de kern van Creatief Vermogen Utrecht 💎

In deze serie delen we de theorieën en bouwstenen die de afgelopen periode zijn ontwikkeld door onze belangrijke kennispartner: de HKU.

Hoe wakker je creatief denken aan? Hoe help ik leerlingen hun verbeeldingskracht te ontdekken? Daarvoor ontwikkelden we de Diamantslijper! Een tool die leerlingen meer eigenaarschap geeft over hun creatief vermogen.

Maak in deze video kennis met de kracht van de Diamantslijper in de klas. Met uitleg door Salomé Nobel en animaties door Tonke Koppelaar.

In de kern: de Stralen van de Diamant

In de kern van Creatief Vermogen Utrecht 💎

In deze serie lichten we de theorieën en bouwstenen uit die de afgelopen periode zijn ontwikkeld door onze belangrijke kennispartner: de HKU. Vandaag lichten we vol trots de Stralen van de Diamant uit. Deze theorie laat zien hoe veelzijdig en creatief wij van nature allemaal zijn! 

Leer over de negen gebieden van creativiteitsontwikkeling in deze video, met uitleg door Salomé Nobel en animaties door Tonke.

De Diamantslijper brengt je verder dan mooi of lelijk

door Gerry van der Lit

Hoe stimuleer je het creatief vermogen van je leerlingen en van jezelf? Interne cultuurcoördinatoren van de scholen van SPO Utrecht worden op de Prof. Kohnstammschool getraind door Anne-Marie Knippels van Het Filiaal theatermakers. Schoenen uit, de speelzaal in en verbeelden! Wat blijkt? Basisoefeningen van theatermakers kun je prima gebruiken voor je woordenschatlessen in de klas.

Eindelijk is het netwerk weer in levende lijve bijeen. De afgelopen coronajaren waren al hun cultuurnetwerkbijeenkomsten online. Heerlijk om weer samen aan de slag te gaan en zélf aan het eind van een werkdag iets te creëren, vinden ze. Dat geeft energie! In opperste concentratie ontstaan vanmiddag dan ook bijzondere verhalen tijdens deze ‘diamantslijpertraining’, die Anne-Marie geeft namens Creatief Vermogen Utrecht.

De Diamantslijper
‘De Diamantslijper’ is een doos met vragenkaarten, gerangschikt op moeilijkheidsgraad, die het creatieve proces op gang brengen. Je kunt de kaarten gebruiken met leerlingen, maar ook in je eigen team, bijvoorbeeld bij het voorbereiden van een nieuw thema. De Diamantslijper is ontwikkeld door Creatief Vermogen Utrecht (CVU). Kijk eens goed, de doos staan misschien vergeten in een kast op school, want ze zijn in 2018 uitgedeeld aan de scholen die een partnerschap hebben met CVU.

Experimenteren met verbeeldingskracht
Anne-Marie Knippels benadrukt het belang van onderzoek. Ze laat een filmpje zien van het ontstaansproces van de theatervoorstelling ‘Enkeltje Mars’ van Het Filiaal. ,,Je probeert wat uit, je knutselt wat: zo ontstaan ideeën. Je werkt samen aan iets, terwijl je niet weet wat het resultaat wordt. Onze theatermakers doorlopen dezelfde fases als jullie met je klas. In ons theater zie je gewoon het eindresultaat. Deze beginfase helpt je om in het onderwerp te komen. Vaak is die fase kort, omdat de tijd beperkt is. Tijdens een creatieve les wil je immers met je leerlingen iets máken. Maar juist deze fase is fantastisch om ideeën uit te proberen. Om dit nog meer body te geven, kun je de kaartjes van de Diamantslijper gebruiken om te reflecteren. Ze helpen je om verder te komen dan ‘mooi’ en ‘lelijk’.’’

Voorbeelden van vragenkaartjes uit de Diamantslijper

  • Wat vond je leuk om te doen?
  • Wat vond je moeilijk om te doen?
  • Wat zou je volgende keer anders doen?
  • Welk geluid vind je passen bij dit werk?
  • Doet het je ergens aan denken?

Een creatieve schrijfopdracht met behulp van kunstkaarten/kaarten met afbeeldingen

  • Kijk goed: welk woord komt in je op?
  • Wat zie je echt? Noem drie dingen
  • Wat zie je nog meer? (drie dingen)
  • Welke kleuren zie je?
  • Stel dit is een locatie: waar zou dit zijn?
  • Stel er is iemand, waar zou die staan?
  • Hoe ziet het er dan uit? Waar zou die naar kijken?
  • Wat zou die voelen, ruiken, ervaren?
  • Wat zou er kunnen gebeuren?

Opdracht: schrijf een tekstje van drie zinnen en verzin een pakkende titel.

Karen (cultuurcoördinator SO Fier) vertelt wat ze schreef. “In eerste instantie dacht ik: hier kan ik niks mee.’’ Juist ondanks die lichte frustratie, maakte zij uiteindelijk een heel poëtische tekst bij haar kaart over ’alleen’ zijn. ,,Ik ervaar nu zelf ook dat dit onderzoek de drempel lager maakt.’’

En dan gaan de schoenen uit. In de speelzaal van de kleuters ervaren de cultuurcoördinatoren van SPO Utrecht elkaars aanwezigheid (voelen in de ruimte) en reageren ze als groep zonder leider, op de bewegingsopdrachten van Anne-Marie. Het uitbeelden van woorden (woordenschatoefening!) leidde tot licht ongemak. Anne-Marie herkent dat wel. ,,De tijd is nu zo kort, het tempo ligt hoog. Met je groep bouw je dat veel langzamer op en in die sfeer ervaren kinderen helemaal niet dat ze bekeken worden.’’

Interesse in de Diamantslijper-box? Kijk dan hier op de website en neem contact op.

Kijk eens wat kan, terugblik op 4 jaar CMK

Op 10 februari verscheen ‘Kijk eens wat er kan’, de publicatie van LKCA, FCP en OCW over de tweede periode van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. De publicatie is een waaier aan mooie voorbeelden en ervaringen van de belangrijkste spelers in CmK. Met vanuit Creatief Vermogen Utrecht een mooi artikel over De Diamantslijper! Je vindt het artikel op pagina 84/85 van de publicatie Kijk eens wat er kan.

 

Een jaar lang elke dag creatieve inspiratie

Om het 10-jarig bestaan te vieren geeft De Vrijstaat een scheurkalender uit. In de scheurkalender vind je Creatieve Shotjes voor je dagelijkse dosis Kunst. De opdrachten in de scheurkalender zijn ingedeeld volgens de Stralen van de Diamant van Creatief Vermogen. Hang deze kalender aan de muur en laat je verleiden om elke dag iets te doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan!

Je bestelt de kalender voor 10 euro bij De Vrijstaat.

Opfrisser @ Home : De Diamantslijper in het thuisonderwijs

Onze serie Opfrissers, leuke manieren om je te inspireren te werken aan Creatief Vermogen, zijn ook heel goed te gebruiken bij thuisonderwijs! We delen op Facebook en Instagram drie keer per week een ‘Opfrisser @ Home’. Alle Opfrissers komen ook op onze Inspiratiepagina te staan, zodat ze gemakkelijk zijn terug te vinden.


Kaartje: Reflecteren op jezelf

De kaartjes uit onze Diamantslijper kun je ook heel goed inzetten bij thuisonderwijs. Ze verfrissen je manier van denken en stimuleren het creatief vermogen!

Reflecteren zorgt ervoor dat een leerling zich bewust wordt van zijn eigen keuzes, voorkeuren, het effect van zijn werk en waar hij zich nog verder in wil verdiepen. Gebruik onderstaande kaartje nadat je kind een ‘kunstwerk’ heeft gemaakt. (zie voor opdrachten bijv De Vrijstaat Ikpionier) Stel de vraag en luister zonder oordeel naar het antwoord.

Opfrisser: hoe pas je de Diamantslijper toe in de klas?

Kaartje: samenwerken

Iedere maandag delen we op onze Facebook en Instagram een ‘Opfrisser’, een leuke manier om je te inspireren om in de klas te werken aan Creatief Vermogen. Alle Opfrissers komen ook op onze Inspiratiepagina te staan, zodat ze gemakkelijk zijn terug te vinden. 

Kaartje van de dag: bespreek de betekenis van het onderstaande kaartje aan het begin van de dag. Hang hem zichtbaar op in de klas. Herinner de leerlingen halverwege de dag dat dit het doelkaartje is van de dag. Vraag aan het eind van de dag hoe het is gegaan. Liefst met concrete voorbeelden. Het helpt als je zelf ook een voorbeeld kunt noemen!

De Diamantslijper bestaat uit kaartensets waarmee in iedere klas gewerkt kan worden aan creatief vermogen, ongeacht de lesstof of het thema. De diamantslijper richt zich op het leerproces waardoor een kind inzicht kan krijgen in zijn eigen creatief gedrag.