Inspiratie _

Pabo-studenten aan de slag: eerste werkbezoek culturele partners

Creatief Vermogen Utrecht en de Pabo werken samen. Vanuit CVU bieden we een deskundigheidprogramma waarin derdejaars pabo-studenten een kijkje nemen in de keuken van Creatief Vermogen Utrecht. Studenten bezoeken de culturele partners die hen inspiratie bieden en kennis delen.  De serie creatieve lessen die de studenten ontwikkelen worden op hun eigen stageschool getest met een vervolg waarbij de resultaten met de culturele partners worden gedeeld.

Hoe ging het eerste werkbezoek van de studenten aan de culturele partners in zijn werk? Welke verwachtingen hadden ze en wat hopen ze te leren uit dit traject? Twee van hen vertellen:

Merel ging langs bij het Cultuurknooppunt
Merel ging met medestudenten Pien, Burçin en Bente langs bij het Cultuurknooppunt, waar ze ontvangen werden door Claire. “Een week voor ons eerste bezoek hebben we onze thema’s en lesideeën naar Claire opgestuurd. Dit vormde de basis van ons bezoek, maar natuurlijk kregen we eerst kort uitleg over wat het Cultuurknooppunt is en hoe dit in verbinding staat met Creatief Vermogen Utrecht. Vervolgens heeft Claire ons geholpen met onze lesideeën. Ze schreef met ons mee op een grote, witte poster en door met ons in gesprek te gaan, ontstonden er verbindingen tussen de verschillende kunstvakken. Door het gesprek regen we ideeën die we niet eerder hadden bedacht en ze gaf ons vooral inspiratie om onze lessenserie echt tot één geheel te maken, in plaats van vijf losse lessen.
Na dit bezoek kunnen we nu aan de slag: het uitwerken en uitvoeren van onze lessenserie in onze stageklassen. Naast de kunstlessen ontwerpen we ook lessen vanuit de zaakvakken. Dit alles wordt één lessenserie binnen een zelfgekozen maatschappelijk thema. Na de uitvoering hiervan komen we nog een keer langs bij Claire reflecteren we op ons product en proces.
Door in gesprek te gaan met een expert doen we ontzettend veel inspiratie op om onze van onze kunstlessen één geheel te maken, in plaats van dat het allemaal losse lesjes zijn. En we worden getriggerd om te zoeken naar de mogelijkheden om kunst te koppelen aan andere vakken, waardoor beide vakken nog waardevoller worden.”

 

Jiske ging langs bij TivoliVredenburg
Jiske ging met medestudenten Mees en Sándor langs bij TivoliVredenburg, waar ze ontvangen werden door Jephta en Esmee van CVU:

“Ik dacht aanvankelijk dat we gingen kijken hoe kunstenaars aan het werk gingen en dat wij daar als studenten inspiratie voor onze lessen uit moesten halen. Het bezoek was dus heel anders dan ik dacht! We kregen een korte rondleiding en gingen in de artiestenkleedkamer met Jephta en Esmee aan het werk. Ze hadden al een globaal beeld van de opdracht en de materialen die we mee hadden genomen waardoor we snel aan de gang konden. Om de beurt keken we naar de maatschappelijke thema’s die we gekozen hadden voor onze lessenserie. Sommige thema’s waren moeilijk om aan een kunstvak te koppelen, hier hebben we met elkaar over gebrainstormd en we noteerden alle ideeën in een woordweb.
We zijn goed op weg geholpen met het ontwerpen van de kunstlessen. Door met meerdere ogen en verschillende ideeën te kijken hebben we echt leuke lesideeën bedacht. Bijvoorbeeld voor Sándor, die als thema ‘duurzame energie’ heeft. We hebben voor hem een drama- en muziekles bedacht, die we niet zonder elkaar hadden kunnen bedenken!
Als we onze lessen hebben uitgevoerd maken we een tweede afspraak en gaan we onze ervaringen met hen delen. Ik hoop uit het programma te halen dat de kinderen plezier beleven en ook veel over het maatschappelijke thema te weten komen. Door langer met een thema bezig te zijn en vaker de kunstvakken aan bod te laten komen, raken zij hier ook vertrouwder mee. De kinderen zijn nu vaak alleen nog bezig met knutselen rond kerst en Sinterklaas…
Met Jephta en Esmee van CVU hoop ik ook op goede alternatieven te komen als de lessen niet goed verlopen. Het helpt om met meer mensen na te denken waar het dan aan ligt. We halen veel inspiratie uit de kunstenaars: ze komen met veel ideeën en hebben ervaring met kinderen wat wel en niet zal werken. Ook maken ze goed duidelijk hoe belangrijk de creatieve ontwikkeling voor de kinderen is en dat daar niet altijd een mega grote lesvoorbereiding aan vooraf moet gaan, maar dat het ook in kleine dingetjes al te doen is. Dit was fijn om mee te nemen naar de toekomst als juf in het basisonderwijs!”

         

 

Lees meer over de samenwerking tussen CVU en de Pabo>

naar alle inspiratie