Mijn Creatieve Stad

Creatief Vermogen Utrecht gaat de wijk in! In Mijn Creatieve Stad doen leerlingen onderzoek naar hun leefomgeving. Wat maakt de wijk bijzonder? Wat is er te zien? Wat kleurt de wijk? En waar zijn ze trots op? 

Mijn Creatieve Stad is een multidisciplinair programma waarbij leerlingen van groep 8 van verschillende scholen elkaar ontmoeten en als creatieve makers aan de slag gaan. Theatermakers, kunstenaars en of vakdocenten uit het netwerk van Creatief Vermogen Utrecht komen langs op de school om samen met de kinderen hun culturele omgeving te onderzoeken. In de gekozen culturele discipline (denk aan beeldende kunst, theater, dans, muziek en media) creëren de leerlingen kunst over hun wijk, die ze feestelijk presenteren aan klasgenoten, ouders, broertjes en zusjes. 

 

Pilot ‘Mijn Creatieve Stad’

In maart 2023 startte de pilot van Mijn Creatieve Stad met groep 8 van de OBS Kees Valkenstein en cultureel partners Click F1 en CO Utrecht. De leerlingen konden kiezen tussen een filmproject van Click F1 of een dansproject van CO Utrecht. De twee culturele partners kwamen meerdere keren langs op school voor workshops en gingen samen met de leerlingen de wijk in. Het resultaat van Mijn Creatieve Stad werd gepresenteerd tussen de oude cellen van het momenteel leegstaande Pieter Baan Centrum.

Mijn Creatieve Stad vinden we erg geslaagd. Zowel de danslessen, medialessen en het optreden. De leerlingen zijn mega enthousiast aan het werk gegaan en ze vonden het erg leuk dat ze veel vrijheid hadden in het bedenken wat ze wilden maken, hoe ze dat gingen doen en met wie.

Lyn van Tuil
Leerkracht groep 8 Kees Valkenstein

In maart en april 2024 volgden de twee groepen 8 van de St. Jan de Doper en de Johan de Wittschool het project ‘Mijn Creatieve Stad’, samen met de culturele partners Het Cultuurknooppunt en Het Wilde Westen. Het doel van het project was dat groep 8 op een onderzoekende en creatieve manier een andere groep 8 uit een ander deel van de stad zou ontmoeten, zodat er een uitwisseling kon plaatsvinden. In dit project keken ze naar hun eigen wijk, leefomgeving en toekomst, én naar elkaar. De twee scholen, gelegen aan verschillende kanten van de stad (Oog in Al en Hoograven), volgden dezelfde lessen in theater en digitale storytelling (onder leiding van ClickF1). Tijdens de lessen werkten ze aan onderwerpen als ‘wie zijn wij als klas?’, ‘wie ben ik en wie is de ander?’ en ‘mijn toekomstige ik’. Gedurende de lessen maakten ze al digitaal kennis met elkaar door elkaars filmpjes te bekijken en hun eerste indrukken van elkaar te delen. Aan het einde van de lessenserie ontmoetten ze elkaar in het echt, wat een spannende dag was! Samen bouwden ze aan hun interactieve expositie genaamd ‘Volgende halte: de wereld in!’ in het Spoorwegmuseum, waarbij ze zelf het publiek rondleidden en trots konden vertellen over alles wat ze hadden gedaan en geleerd tijdens de lessen. Het Spoorwegmuseum wat een perfecte plek voor deze afsluiting, want het spoort heeft ervoor gezorgd dat er nieuwe poorten opengingen naar andere werelddelen. Zo konden mensen nieuwe ervaringen op doen. Net als de leerlingen, die na groep 8 hun wereld gaan vergroten.