Leerkacht aan het woord: Hubert Grachten van OBO de Gagel

OBO de Gagel uit Overvecht en creatief partner De Muziekroute werken al een aantal jaar nauw samen aan het verankeren van kunsteducatie in het onderwijs. Leerkracht Hubert Grachten (groep 5) vertelt met veel plezier over de samenwerking: ‘De Muziekroute geeft de kinderen een kans die wij hen als school nooit kunnen bieden.’

Welke rol speelt de Muziekroute bij jullie op school?

‘De Muziekroute verzorgt de muzieklessen op onze school. In groep 3/4 en 7/8 zijn dit zanglessen en in groep 5/6 zijn dit instrumentlessen (viool, cello, slagwerk en klarinet). Alle lessen worden gegeven door professionele muziekdocenten. Als leerkracht van groep 5 vind ik het prachtig om te zien hoe kinderen de kans krijgen om kennis te maken met een instrument. Doordat de docenten lesgeven aan kleine groepjes is het aanbod rijk en op de kinderen afgestemd. Het is mooi om te zien hoe het enthousiasme van de docenten de kinderen aansteekt, de kinderen groeien elke week in hun vaardigheid op het instrument en in hun luisterhouding.’


Hoe zorgen jullie er samen voor dat deze vorm van kunsteducatie wordt verankert in het lesaanbod?

‘Onze leerkrachten worden getraind door de muziekdocenten in hoe zij het muziekonderwijs kunnen verankeren op de momenten dat er geen muzieklessen zijn. Door de jaren heen hebben ze de leerkrachten laten zien hoe zij in de onderbouw met instrumenten kunnen werken, muziekactiviteiten bij een thema of vak kunnen laten aansluiten en hoe zij met muziek leuke energizers tussen de lessen door kunnen geven. Hiermee wordt de concentratie van de kinderen vergroot.’

Wat voegt de samenwerking toe voor de leerling?

‘Onze school staat in een achterstandswijk en de meeste kinderen maken zonder dit aanbod minder snel kennis met deze instrumenten en klassieke muziek. De kinderen genieten zichtbaar tijdens het musiceren, ze zijn enthousiast en trots wanneer ze iets geleerd hebben. Door het spelen op instrumenten leren de kinderen op een andere manier naar muziek luisteren en hebben meer aandacht voor ritme, melodie en klankkleur.’

Hoe belangrijk is het volgens jou dat kinderen creatief vermogen ontwikkelen?

‘Het is ontzettend belangrijk, omdat je er meer zelfvertrouwen van krijgt. Creatief vermogen betekent voor mij zelfvertrouwen om te creëren. Vanuit niets iets laten ontstaan. Wanneer een kind weet dat hij of zij het creatief vermogen heeft om te creëren, heeft dit ook effect op andere vlakken. Bijvoorbeeld bij het opstellen van een werkstuk of opstel. Kunst is voor kinderen de ideale uitingsvorm om zelfvertrouwen op te doen en uit te breiden!’

Welk moment uit de samenwerking is speciaal voor je?

‘Wat elk jaar een absoluut hoogtepunt is voor alle betrokkenen, maar vooral voor de kinderen is de eindpresentatie. In een zaal in de wijk komen alle klassen van de school samen met ouders en belangstellenden als publiek. Tijdens de presentatie komt alles samen. De kinderen uit groep 5/6 laten horen wat ze op hun instrument hebben geleerd en de kinderen van de andere groepen zingen meerdere liederen. Dit alles wordt ondersteund door de muziekdocenten en het Rosa Ensemble. Elk jaar is het ontroerend om te zien en te horen wat de kinderen hebben geleerd.’

Hoe zie je de toekomst van de samenwerking tegemoet?

‘Als leerkracht (en muzikant) hoop ik voor alle kinderen in Overvecht dat de Muziekroute nog heel lang op de scholen van de wijk les mag blijven geven. De professionele manier waarop zij de muzieklessen aanbieden zorgt voor een compleet aanbod in muziekonderwijs dat wij nooit zonder hen op die manier kunnen vorm geven. Mijn wens voor de toekomst is dat meer kinderen doorstromen naar de naschoolse lessen. De kinderen die hier nu gebruik van maken vormen slechts een klein deel van de populatie op de scholen. Als meer kinderen dit gaan doen, dan verankeren zij zelf muziek en daarmee creatief vermogen in hun leven en dat zou het mooiste zijn!’

Overvecht Onderbouw, middenbouw, bovenbouw