Kopa zet zich in voor het stimuleren van creativiteit in onderwijs en samenleving. In samenwerking met partnerscholen ontwikkelde Kopa de doorlopende leerlijn PIONIER!, gericht op beelden en media. Deze leerlijn wordt uitgevoerd door de leerkrachten zelf en ondersteunt het creatieve proces in de klas – niet door kant-en-klare kunstjes, maar door ruimte te bieden voor eigenheid, experiment en nieuwsgierigheid.
PIONIER! is zowel een visie als een praktische methodiek. Elke letter staat voor een didactische houding die de leerkracht helpt om creatief, procesgericht les te geven. Kopa ondersteunt scholen op maat met materialen, trainingen en advies, en daagt leerkrachten uit om binnen een helder kader ruimte te laten voor het onverwachte en het persoonlijke.
Om scholen te helpen bij het ontwikkelen van hun visie op creativiteitsontwikkeling, ontwikkelde Kopa samen met de HKU de toolbox Dot, 3e boom rechts. PIONIER! is daarmee meer dan een leerlijn – het is een uitnodiging aan scholen om creativiteit structureel te verankeren in het dagelijks onderwijs.
Kopa werkt samen met verschillende scholen binnen Creatief Vermogen Utrecht. Elke samenwerking is maatwerk, afgestemd op de werkwijze, behoeften en visie van de school.
De Jazzsingel
Op De Jazzsingel ontwikkelden Kopa en de school een leerlijn op maat. In het partnerschap wordt geëxperimenteerd met werkvormen die passen bij de leerkrachten en hun groepen. Zo worden de lessen vaak flexibel ingezet: bij de kleuters wordt het lesmateriaal bijvoorbeeld verspreid over de week en in kleine groepjes uitgevoerd, zodat het beter aansluit bij hun werkritme.
Pijlstaart
Op de Pijlstaart draait het om individuele creatieve ontwikkeling binnen een duidelijke structuur. Leerlingen maken kennis met verschillende ambachten – van traditionele tot hedendaagse technieken – en leren kijken met een nieuwe blik. Daarnaast wordt de wijk als leeromgeving benut en vormt lokaal erfgoed het vertrekpunt voor creatieve projecten, zoals het opzetten van een online museum.
Kohnstammschool
De Kohnstammschool is een jonge partner binnen CVU. Hier ligt de focus op het aanbieden van diverse materialen, zodat leerlingen hun eigen werkwijze kunnen ontdekken. De school wil het creatieve werk van leerlingen beter zichtbaar maken in de schoolomgeving, en zo ook hun ontwikkeling vieren en stimuleren.
De Schans
De Schans is een school voor speciaal onderwijs, waar lessen van Kopa worden aangepast aan de mogelijkheden van de leerlingen. Samen wordt gekeken hoe kunstlessen het best kunnen aansluiten bij de dagelijkse praktijk. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt met textielprojecten rond de Kinderboekenweek, en het lesmateriaal wordt vereenvoudigd waar nodig, zonder het creatieve proces uit het oog te verliezen.
Product | DOT spel
Om scholen te helpen bij het ontwikkelen van hun visie op creativiteitsontwikkeling, ontwikkelde Kopa samen met de HKU de toolbox Dot, 3e boom rechts. PIONIER! is daarmee meer dan een leerlijn – het is een uitnodiging aan scholen om creativiteit structureel te verankeren in het dagelijks onderwijs. Klik hieronder als je meer wilt weten over de Toolbox:
Hoe ziet creatief denken eruit in de klas? In dit essay deelt Manja Eland, beroepskunstenaar in de klas en werkzaam bij Kopa, haar kijk op creatief denken als vorm van hersengymnastiek. Ze laat zien hoe denken en doen – hoofd en handen – onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Met toegankelijke oefeningen en beeldende werkvormen stimuleert Kopa het creatief vermogen van leerlingen én leerkrachten. Een inspirerende inkijk in hoe verbeelding en betekenis samenkomen in het maakproces.