Inspiratie _

Partner aan het woord | Linda Eversteijn en Patrick Onderweegs | Hoogt on Tour

Met de Filmeducatie van Hoogt on Tour ontwikkelen leerlingen de kennis, vaardigheden en mentaliteit om film, beeldtechniek en beeldtaal te onderzoeken, te begrijpen en toe te passen. In het dagelijks leven en bij het vertellen van hun eigen verhaal. Hoogt on Tour heeft partnerschappen met de Nieuwe Regentesseschool en sinds dit jaar met Op Avontuur. Linda Eversteijn is coördinator educatie bij Hoogt on Tour sinds maart 2020. Patrick Onderweegs is filmmaker en docent bij het Grafisch Lyceum Utrecht en is als vakdocent betrokken bij Hoogt on Tour. Zij vertellen over de nieuwe samenwerking met Op Avontuur.

‘Het programma met Op Avontuur is net gestart en duurt twee jaar. De feestelijke kick-off die we verzorgen bij de start van een project moest dit keer in oktober last minute online gedaan worden. Een van de resultaten daarvan is de leuke video die onze vakdocenten maakten. Naast een kick-off moment bestaat ons programma uit twee studiemiddagen voor leerkrachten van de school en uit drie lessenreeksen. De eerste lessenreeks wordt gegeven door onze vakdocenten. De tweede lessenreeks ook, maar halverwege vindt een ‘switch’ plaats en komt er meer gewicht bij de leerkracht te liggen. De derde reeks wordt gegeven door de leerkracht, maar met ondersteuning van onze vakdocent. We sluiten het project af met een filmfestival waar alles wat de leerlingen gemaakt hebben te zien is.’

Blokkendoos
Iedere reeks bestaat uit modules, zoals storytelling, geluidseffecten, geluid opnemen, storyboard, fictie, documentaire, iMovie/montage, visual effects. Linda: ‘De modules zijn een soort blokken in een blokkendoos,  ze kunnen afzonderlijk gebruikt worden maar je kunt ze ook stapelen’. We ontwikkelen de modules, terwijl we ze geven. We gebruiken de ervaringen in de lessen om de modules te verbeteren, vertelt Patrick: ‘Er is ruimte voor feedback. We evalueren elke module met de leerkrachten samen. Ook is er een A- en een B-versie van elke module. In de A-versie zijn er meer kaders. Leerlingen krijgen bijvoorbeeld de opdracht om een hele korte film te maken met een bestaand verhaal. De vrijheid ligt daarbij in hóe ze dat script uitvoeren en in beeld brengen. Bij een B-versie schrijven ze zelf het verhaal.’

Animatiestudio
Op school richt Hoogt on Tour een lokaal in als mediastudio. ‘Denk aan animatietafels, een greenscreen en een kast vol filmapparatuur. De mediastudio blijft op school en kan dus altijd gebruikt worden. De kleuters werkten vorige week met het green screen. Ze verzonnen een wereld waar ze graag wilden zijn, bijvoorbeeld een oceaan met koraal. Daar maakten ze tekeningen van die als achtergrond dienden voor hun filmpjes. Lopend voor groen scherm zwemmen ze zo opeens door hun eigen wereld’, vertelt Linda.

De magie van film
Kinderen ontdekken de magie van film. ‘Ze leren dat je een nieuwe werkelijkheid kunt creëren. Én ze leren in het proces heel goed samenwerken, omdat ze samen keuzes moeten maken’, vertelt Linda. Het project slaat aan. Leerlingen lopen over van enthousiasme. Patrick vult aan: ‘Het maken van trailers was een gigantisch succes. De kinderen zeiden na afloop: ‘nu willen we ook de hele film maken!’

Vakoverstijgend
Doordat de mediastudio op school blijft en de apparatuur dus beschikbaar is voor leerkrachten en leerlingen is het gemakkelijk om de lessen ook toe te passen bij andere vakken. Ook de modules die leerkrachten kunnen gebruiken en de vaardigheden die zij zelf leren dragen daar aan bij. ‘Omdat ze nu de kennis hebben van de technieken kunnen ze er zelf gemakkelijk iets mee doen, bijvoorbeeld in een themaweek. Gaat het over de moestuin, dan kunnen zij zelf een videoportret van de moestuin maken. Ze krijgen dus een waardevol gereedschap in handen. Ik heb al gehoord van een leerkracht die nu in een andere les met stopmotion werkt’, vertelt Patrick.

Zelfvertrouwen en verbeeldingskracht
Voor de leerlingen levert het misschien nog wel meer op. Linda: ‘Als eerste zelfvertrouwen. De leerlingen verrassen zichzelf met wat ze kunnen bedenken en maken. We spreken de verbeeldingskracht aan en leren de kinderen om zich te uiten en hun eigen verhaal te vertellen.’ Daarnaast helpt het kinderen ook om beelden te interpreteren en te reflecteren op beeld, omdat ze begrijpen hoe die beelden gemaakt zijn. Patrick: ‘Wat is waar, wat is in scene gezet? Dat leren ze door het zelf te doen.’ Door samen films te kijken en te bespreken tijdens de kick-off van het project  leren de leerlingen bovendien dat er verschillende perspectieven zijn. Zo ontwikkelen ze empathie.

 

 

naar alle inspiratie