Een terugblik op ons feest
Wat een feestje: op 10 maart vierden we het tienjarig bestaan van Creatief Vermogen Utrecht. We willen iedereen enorm bedanken voor de inspirerende workshops, de goede gesprekken en natuurlijk de gezelligheid. Wat […]
De leerlingen bezoeken regelmatig professionele voorstellingen, de kleintjes vaak nog in de eigen gymzaal en de grotere leerlingen in het theater. Zo’n voorstelling is het uitgangspunt van verschillende workshops, lessenreeksen en soms ook maaktrajecten. Altijd in overleg met de leerkrachten. Leerkrachten en vakdocenten vullen elkaar aan in het partnerschap waarbij ieder kan putten uit zijn eigen expertise, samen zoeken we naar mogelijkheden waarbij kunsteducatie grip krijgt, impact heeft en beklijft.
De leerlingen en De Dansers werken samen aan een voorstelling voor publiek op basis van een voorstelling en/of thematiek vanuit de school. Hierbij wordt veel aandacht besteedt aan opdrachten uit een echt repetitieproces en het zelf maken van bewegingsmateriaal. Zo ontstaat mede-eigenaarschap. De leerkrachten van de school zijn betrokken en motiveren de leerlingen waarvan zij denken dat het goed voor ze is om mee te doen. In het project wisselen receptieve, actieve en reflectieve werkvormen elkaar af. Indien mogelijk zoeken we naar aansluiting bij meerdere partners in de stad, door toevoeging van een discipline of door het bieden van een podium tijdens een festival.
De afgelopen jaren hebben we in samenwerking met de leerkrachten verschillende korte dansopdrachten ontwikkeld die een of meer stralen van de diamant bevatten. Deze opdrachten zijn door de leerkracht in het klaslokaal uit te voeren. Na een training is de hand-out met tekeningen een goed geheugensteuntje om de opdrachten er zo weer bij te pakken. Zo blijven we ook buiten de speelzaal en het theater lekker in beweging en ervaren leerlingen veel meer verbinding tussen de verschillende lessen.
Belangrijke pijlers zijn:
Leerling ISK aan het woord: Else
“Als je danst, praat je met je lichaam. Zo communiceren wij. Zo maken wij een eigen kwartet binnen het stuk.”
Tijdens trainingen en gesprekken op studiedagen van de school bouwen de leerkrachten aan hun expertise in het samenwerken met een dansgezelschap en creëren zij gezamenlijk draagvlak voor schoolbrede kunsteducatie. Naast basisactiviteiten die ieder jaar plaatsvinden, worden ook vragen van leerkrachten aangegrepen als aanleidingen om met dans of een andere kunstdiscipline binnen de school aan de slag te gaan.
Artistiek leider De Dansers: Josephine van Rheenen
“De Johannesschool is tegenwoordig het favoriete publiek van spelers van De Dansers. De leerlingen kijken zo geconcentreerd naar de voorstelling en na afloop zitten ze vol met vragen. Door wat zij vragen, gaan wij weer over scènes en overgangen nadenken.
Kijk voor meer informatie over De Dansers op: www.dedansers.com/educatie
Wat een feestje: op 10 maart vierden we het tienjarig bestaan van Creatief Vermogen Utrecht. We willen iedereen enorm bedanken voor de inspirerende workshops, de goede gesprekken en natuurlijk de gezelligheid. Wat […]
Als je op deze website bent beland, ben je vast op een of andere manier betrokken met Creatief Vermogen Utrecht. Misschien ben je een ICC’er die samen met een culturele […]
Hoe stimuleer je het creatief vermogen van je leerlingen en van jezelf? Interne cultuurcoördinatoren van de scholen van SPO Utrecht worden op de Prof. Kohnstammschool getraind door Anne-Marie Knippels van Het Filiaal theatermakers. Schoenen uit, de speelzaal in en verbeelden! Wat blijkt? Basisoefeningen van theatermakers kun je prima gebruiken voor je woordenschatlessen in de klas.