In het hier en nu zijn

Deze oefeningen trainen de volgende punten: lichaamsbewustzijn, zintuigen gebruiken, ademhaling verdiepen, ontspannen lijf, durven loslaten, omgaan met het niet-weten, niet oordelen, open vragen, aandachtige betrokkenheid.

Oefening: voeten als basis

Je voeten zijn ‘je geliefde’ vandaag, geef ze zoveel mogelijk aandacht.  Wees je bewust van je voeten, masseer ze, laat ze dansen/ huppelen/ de grond voelen etc. Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.    

Oefening: vijf dingen

Neem ergens op de dag tijd om eerst 5 dingen te benoemen die je concreet ziet, daarachteraan 5 dingen te benoemen die je hoort en daarna 5 dingen die je lichamelijk voelt (geen emoties). Dit benoemen doe je in je hoofd of als je alleen bent kan het ook hardop.  Wat gebeurde er in je lijf? Hoe voelde je je daarna? Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: wachten met reageren

Neem telkens als iemand met een hulpvraag komt even de tijd om diep adem te halen voordat je reageert. Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: open vragen

Stel zoveel mogelijk open vragen (in en buiten de klas). Probeer oprecht nieuwsgierig te zijn naar het antwoord. Wat gebeurde er? Hoe was dat om te doen? Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: steunpilaar

De rug is je steunpilaar vandaag, leun een heel klein beetje achterover vandaag, geeft focus aan je rug, laat hem masseren door iemand, etc. beweeg vanuit je rug. Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: wat nu?

Vraag je vandaag drie keer bewust af: wat is er nu nodig? Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: jezelf verwennen

Wat helpt jou om te ontspannen in een hectische dag? Gun jezelf vandaag 5 minuten om dat daadwerkelijk te doen. Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: er is een gevoel van...

Zoek een rustig plekje ga lekker zitten of staan en Benoem in je hoofd de zin: bv Er is een gevoel van koude voeten. Adem in gedachten even naar je voeten toe. Er is een gevoel van luisteren naar geluiden van buiten. Er is een gevoel van haast hebben. Er is een gevoel van weerstand. Er is een gevoel van denken aan het gesprek van straks. Als je wilt kun je telkens het gevoel verwelkomen. Accepteren dat het er is of het nou een naar gevoel is of niet. Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: 3 keer niks

Doe met je klas de opdracht 3 keer even niks. Laat iedereen en jij zelf ook goed rechtop zitten voeten op de grond en terug recht.  Er drie keer bewust in en uit. Ontspan je voorhoofd en ogen, buik en je handen. Je rug en je kaak. Wat valt je op? Doe dit 3 keer op een dag. Sta je niet voor de klas vandaag? Dee deze opdracht met jezelf. Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: verrassing

Kijk vandaag 3 x de klas/ omgeving rond alsof je helemaal nieuw bent in deze omgeving. Houd je ademhaling rustig en je voeten geaard. Waar werd je door verrast vandaag? Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: vrijheid

Geef je leerlingen en jezelf de tijd om 10 minuten waar en hoe ze maar willen in de klas één van de volgende dingen te doen: Lezen, tekenen, dromen, doezelen. Voorwaarde: Het gebeurt in stilte! (Bijvoorbeeld op of onder een tafel/ in een hoekje van de klas/ dicht bij het raam/ staand /lopend) Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: haast (h)erkennen

Noteer op een blaadje met een streepje elke keer als je vandaag denkt: We moeten door/ ik moet nog zoveel doen/ de tijd dringt. Oftewel alle gedachten waarbij de tijd je vijand is, voor dat wat je wil doen of bereiken, die dag. Wat valt je op? Wat merk je in je lijf of adem elke keer als je zo’n streepje zet? Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: luie kaken geven rust

Je kaken zijn heel lui en moe vandaag. Ontspan je kaken zodra je kunt, wat gebeurt er als je praat met ontspannen kaken? Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: breinyoga

Doe met de klas breinyoga: https://www.youtube.com/watch?v=d8uDl0_T5QI Wat levert dat op? Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Meer oefenen?

De creatieve grondhouding bestaat uit vijf onderdelen: in het ‘hier en nu’ zijn mentaal en fysiek, kunnen en durven improviseren, enthousiasme: je eigen creatieve vermogen inzetten, zelfbewustzijn: continu reflecteren, kennis van deelaspecten van creatief vermogen/creatief gedrag.

Ook de andere onderdelen van de creatieve grondhouding bekijken? Je vindt ze op deze pagina.

De oefeningen zijn voor Creatief Vermogen Utrecht ontwikkeld door Salomé Nobel. Copyright: Creatief Vermogen Utrecht