Hoogt on Tour richt zich in haar filmeducatie op drie pijlers: kijken, begrijpen en maken. Leerlingen ontwikkelen kennis, vaardigheden en een manier van denken waarmee ze film, beeldtechniek en beeldtaal kunnen onderzoeken, interpreteren en zelf creatief inzetten. Deze vaardigheden zijn toepasbaar in het dagelijks leven én in het vertellen van hun eigen verhaal.
Filmeducatie wordt door Hoogt on Tour op veelzijdige manieren ingezet binnen het onderwijs. Film fungeert zowel als uitingsvorm voor emoties en ideeën, als middel om samen te werken aan projecten, rollen te verdelen of constructieve feedback te geven. Daarnaast draagt het bij aan het ontwikkelen van 21st-century skills, zoals kritisch omgaan met beeldtaal, herkennen van nepnieuws en het begrijpen van de werking van media in onze beeldgedreven maatschappij.
Film wordt ook ingezet als verrijking van presentaties, onderzoeksprojecten of reflecties, én als middel om thema’s binnen burgerschap en thematisch onderwijs op een toegankelijke en betekenisvolle manier te verdiepen.
Het Schateiland
Hoogt on Tour en Het Schateiland startten in het voorjaar van 2023 met een lessenreeks film voor zes groepen, die uitgebreid wordt met nog zes groepen in 2024. In deze lessenreeks wordt met name aandacht besteed aan de manier waarop het maken van film bij kan dragen aan de taalontwikkeling van leerlingen, aangezien dit een vakoverschrijdende doelstelling is van de school. In 2023 lag de focus op het genre animatie en hebben de leerlingen in vijf lessen korte stop-motion films gemaakt, die in festivalstijl vertoond werden in Bibliotheek Neude. Door het vertonen van de films in een “echte” filmzaal willen Het Schateiland en Hoogt on Tour het eigenaarschap en zelfvertrouwen van de leerlingen versterken.
Als onderdeel van dit partnerschap investeerden Hoogt on Tour en Het Schateiland ook in docententraining. De leerkrachten werken hierbij aan het ontwikkelen van filmvaardigheden en hoe ze die kunnen overdragen aan hun leerlingen. Denk hierbij aan het gebruik van beeld als communicatiemiddel, hoe je beeld kan inzetten in de klas en het monteren van beeldmateriaal. In 2023 is hier met een eerste studiedag een start aan gegeven; in 2024 worden deze leerdoelen verder ontwikkeld en bestendigd tijdens twee studiedagen.
Op Avontuur
In 2020 zijn Op Avontuur en Hoogt on Tour een partnerschap gestart voor vier jaar. De eerste fase van het programma bestond uit het opbouwen van een medialokaal, drie studiemiddagen voor leerkrachten en drie lessenreeksen. De eerste lessenreeks werd gegeven door vakdocenten van Hoogt on Tour. De tweede lessenreeks ook, maar halverwege vond een ‘switch’ plaats en kwam er meer verantwoordelijkheid bij de leerkracht te liggen. De derde en huidige reeks wordt door de leerkracht en de vakdocent samen gegeven. Het project wordt afgesloten met een filmfestival waar alles wat de leerlingen gemaakt hebben te zien is.