Het Filiaal theatermakers begeleidt de partnerscholen door deskundigheidsbevordering van de leerkrachten van de partnerscholen.
De partnerscholen zijn:



De ontdekking dat je een leerdoel voor een cognitief vak perfect kan combineren met leerdoelen voor een ander, creatief vak is voor mij echt een parel. Vakoverstijgend werken bereik je al in één les!
De programma’s van Het Filiaal theatermakers sluiten door onderzoekend, ontwerpend en ervaringsgericht leren aan bij het onderwijskundig concept ‘levensecht leren’. Het uitgangspunt voor de ontwikkeling van de verschillende programma’s is steeds een Filiaalvoorstelling die de kinderen met hun klas bezoeken.
Doordat ik heb gemerkt dat het lukt de leerlingen meer vrijheid te geven, durf ik dat nu in andere lessen ook meer. Dan denk ik: ‘laat het ze maar even zelf uitproberen, ze kunnen dat’. En ze als ze vragen ‘Juf mag ik het zo proberen?’, dan geef ik ze sneller die ruimte. Er is daarin meer vertrouwen gekomen.
Leerkrachten ervaren het creatieve proces van Het Filiaal theatermakers middels workshops en het zien van een voorstelling. Hierbinnen richten zij zich op de deskundigheidsbevordering van de leerkrachten door hun uit te nodigen in te stappen in hun programma. Door workshops en het zien van een voorstelling ondergaan de leerkrachten de specifieke manier van werken die Het Filiaal Theatermakers hanteert, waarbij het creatieve proces centraal staat.








Essay: Dan word ik helemaal rood vanbinnen. Hoe kunsteducatie hand in hand gaat met reguliere lesstof.
Anne-Marie Knippels schreef een essay over de aanpak van Het Filiaal theatermakers. In de werkwijze zijn veel elementen te vinden van ‘Creatief doen’, een van de stralen van de CVU-theorie van De Diamant.