Het Filiaal theatermakers werkt in haar partnerschappen nauw samen met scholen om betekenisvolle cross-overs te creëren tussen cultuurvakken en vakken als taal, rekenen en wereldoriëntatie. Door gezamenlijk te onderzoeken waar vakgebieden elkaar kunnen versterken, ontstaan lessenreeksen voor de onder-, midden- en bovenbouw. Deze worden na afloop geëvalueerd met de leerkracht, de kunstenaar en de leerlingen. Daarbij is er speciale aandacht voor leerstijlen, werkvormen en leeropbrengsten in beide domeinen.
De programma’s sluiten aan bij het onderwijskundige concept van ‘levensecht leren’, waarin onderzoekend, ontwerpend en ervaringsgericht leren centraal staat. Een voorstelling van Het Filiaal vormt daarbij steeds het vertrekpunt: leerlingen bezoeken een professionele productie en gaan van daaruit zelf actief aan de slag.
Niet alleen leerlingen, maar ook leerkrachten worden actief betrokken bij het creatieve proces van Het Filiaal. Via workshops en het bijwonen van een voorstelling ervaren zij zelf de werkwijze van het gezelschap. Op die manier wordt er gericht gewerkt aan deskundigheidsbevordering, waarbij leerkrachten worden uitgenodigd om mee te bewegen in het proces en te ontdekken hoe kunst en creativiteit structureel ingebed kunnen worden in hun onderwijspraktijk.
Het Filiaal theatermakers begeleidt de partnerscholen door deskundigheidsbevordering van de leerkrachten van de partnerscholen.
De Schans
Het Filiaal theatermakers en De Schans werken samen om kunst en cultuur structureel onderdeel te maken van het onderwijs. Voorstellingen vormen het startpunt, waarna leerlingen actief aan de slag gaan met creatieve opdrachten onder begeleiding van Filiaaldocenten. Het aanbod sluit aan bij de leefwereld van leerlingen en stimuleert creatief en autonoom denken. Het partnerschap borgt kunsteducatie door elk kind jaarlijks een Filiaalvoorstelling te laten beleven, inclusief op maat gemaakte workshops. Daarnaast richt de samenwerking zich op deskundigheidsbevordering van leerkrachten via teamtrainingen en coaching, zodat kunst en cultuur een vanzelfsprekende plek krijgen in het curriculum.
Montessorischool Buiten Wittevrouwen
Het Filiaal theatermakers en Montessorischool Buiten Wittevrouwen werken binnen CVU samen aan het versterken van creatief en cultuurgericht onderwijs. Het Filiaal stimuleert leerlingen om autonoom en creatief te denken via voorstellingen en verdiepende projecten die aansluiten bij hun leefwereld. Professionele kunstdocenten uit verschillende disciplines zetten kinderen aan tot onderzoeken, ervaren en zelf creëren. De samenwerking richt zich op duurzame kwaliteitsverbetering: Het Filiaal adviseert de ICC’er bij de implementatie van de doorgaande leerlijn Creatief Vermogen en verzorgt hoogwaardige kunstlessen rondom voorstellingsbezoeken. Leerkrachten worden ondersteund via coaching, voorbeeldlessen en teamtrainingen, waardoor zij creatief vermogen beter herkennen en inzetten. Daarnaast wordt ingezet op vakoverstijgend werken en het vergroten van de culturele omgeving.
SBO Sint Maarten
De samenwerking tussen SBO Sint Maarten en Het Filiaal theatermakers ontstond na eerdere succesvolle teamtrainingen en een gedeelde ambitie om kunst vanzelfsprekend te maken in de leefwereld van leerlingen. Het Filiaal theatermakers bezoekt de school met een voorstelling, waarna de leerlingen zelf creatief aan de slag gaan met verdiepende opdrachten. Ook leerkrachten spelen een actieve rol: zij volgen workshops, ervaren de artistieke werkwijze en leren hoe creativiteit duurzaam onderdeel wordt van hun lessen. Het partnerschap biedt ruimte voor expressie, eigenaarschap en talentontwikkeling met theater als motor voor leren.
Basisschool de Ridderhof
Het Filiaal theatermakers en basisschool De Ridderhof werken binnen CVU samen aan sterk en duurzaam cultuureducatiebeleid. Het Filiaal stimuleert creatief en autonoom denken bij leerlingen door voorstellingen te combineren met verdiepende workshops. De samenwerking richt zich op duurzame kwaliteitsverbetering: Het Filiaal adviseert het leerteam Cultuur, denkt mee over de implementatie van de leerlijn Creatief Vermogen en verzorgt kwalitatieve kunstlessen die de impact van voorstellingsbezoeken vergroten. Leerkrachten worden ondersteund via coaching, voorbeeldlessen en jaarlijkse teamtrainingen, waardoor zij creatief vermogen beter herkennen en inzetten.
Sinds 2025 heeft Het Filiaal theatermakers een creatief partnerschap met Jazzsingel.
Reeds afgerond partnerschap:
De Catharijnepoort
De Catharijnepoort is in 2019 ingestapt als partnerschool. In het partnerschap is onder andere geïnventariseerd wat de leerkrachten nodig hebben op creatief gebied en is ingezet op het versterken van de deskundigheid van leerkrachten.
Doordat ik heb gemerkt dat het lukt de leerlingen meer vrijheid te geven, durf ik dat nu in andere lessen ook meer. Dan denk ik: ‘laat het ze maar even zelf uitproberen, ze kunnen dat’. En ze als ze vragen ‘Juf mag ik het zo proberen?’, dan geef ik ze sneller die ruimte. Er is daarin meer vertrouwen gekomen.
