Het Filiaal theatermakers werkt in haar partnerschappen nauw samen met scholen om betekenisvolle cross-overs te creëren tussen cultuurvakken en vakken als taal, rekenen en wereldoriëntatie. Door gezamenlijk te onderzoeken waar vakgebieden elkaar kunnen versterken, ontstaan lessenreeksen voor de onder-, midden- en bovenbouw. Deze worden na afloop geëvalueerd met de leerkracht, de kunstenaar en de leerlingen. Daarbij is er speciale aandacht voor leerstijlen, werkvormen en leeropbrengsten in beide domeinen.
De programma’s sluiten aan bij het onderwijskundige concept van ‘levensecht leren’, waarin onderzoekend, ontwerpend en ervaringsgericht leren centraal staat. Een voorstelling van Het Filiaal vormt daarbij steeds het vertrekpunt: leerlingen bezoeken een professionele productie en gaan van daaruit zelf actief aan de slag.
Niet alleen leerlingen, maar ook leerkrachten worden actief betrokken bij het creatieve proces van Het Filiaal. Via workshops en het bijwonen van een voorstelling ervaren zij zelf de werkwijze van het gezelschap. Op die manier wordt er gericht gewerkt aan deskundigheidsbevordering, waarbij leerkrachten worden uitgenodigd om mee te bewegen in het proces en te ontdekken hoe kunst en creativiteit structureel ingebed kunnen worden in hun onderwijspraktijk.
De ontdekking dat je een leerdoel voor een cognitief vak perfect kan combineren met leerdoelen voor een ander, creatief vak is voor mij echt een parel. Vakoverstijgend werken bereik je al in één les!
Het Filiaal theatermakers begeleidt de partnerscholen door deskundigheidsbevordering van de leerkrachten van de partnerscholen.
Basisschool de Ridderhof
De samenwerking met de Ridderhof leidde tot het inzicht dat door het ontwikkelen van vakoverstijgende lessen de creatieve lessen gecombineerd kunnen worden met de zaakvakken.
Montessorischool Buiten Wittevrouwen
Met Montessorischool Buiten Wittevrouwen is een programma gemaakt dat bestond uit museumbezoeken voor elke groep en lessen in de klas die gebaseerd waren op de verwerking van de museumbezoeken.
De Catharijnepoort
De Catharijnepoort is in 2019 ingestapt als partnerschool. In het partnerschap is onder andere geïnventariseerd wat de leerkrachten nodig hebben op creatief gebied en is ingezet op het versterken van de deskundigheid van leerkrachten.
Doordat ik heb gemerkt dat het lukt de leerlingen meer vrijheid te geven, durf ik dat nu in andere lessen ook meer. Dan denk ik: ‘laat het ze maar even zelf uitproberen, ze kunnen dat’. En ze als ze vragen ‘Juf mag ik het zo proberen?’, dan geef ik ze sneller die ruimte. Er is daarin meer vertrouwen gekomen.