Het Wilde Westen

Het Wilde Westen is een wijkcultuurhuis in Utrecht-West waar kunst wordt gemaakt, gedeeld en geleerd in directe verbinding met de wijk. Binnen het partnerschap van Creatief Vermogen Utrecht werkt Het Wilde Westen op scholen op dezelfde manier: vanuit de vragen en behoeften van leerkrachten, leerlingen en kunstprofessionals.

In deze samenwerkingen staat het gelijkwaardig maken centraal. Iedereen wordt gezien als maker en werkt samen vanuit een onderzoekende houding. De procesbegeleiders van Het Wilde Westen leggen de verbinding tussen inhoud en kunst en zorgen voor begeleiding op maat. Omdat ze vaak ook in de wijk wonen, ontstaan er duurzame relaties en een diepere betrokkenheid. Al 20 jaar bouwt Het Wilde Westen op deze manier aan stevig lokaal cultureel fundament.

Kansengelijkheid en talentontwikkeling zijn daarbij steeds belangrijk. Door kunst in te zetten voor-, tijdens en na schooltijd worden veel kinderen in de wijk bereikt, met oog voor hun achtergrond en talent. In de lessen op school wordt gestart bij de vragen die er leven in de klas, bij de leerkracht én bij de leerling. Kunstprofessionals brengen hun eigen artistieke werkwijze in en maken op die manier ruimte voor ontmoeting, verbeelding en verdieping.

Ik zie ineens hoe goed deze kinderen kunnen samenwerken en ik zie de kinderen die in de klas stil zijn tot uiting komen in dit Atelier.

Judith
Leerkracht bovenbouw

De partnerscholen van Het Wilde Westen

Het Wilde Westen is partner van verschillende scholen. Met iedere school wordt een programma op maat gemaakt.

2e Marnixschool
De 2e Marnixschool werkt sinds 2013 samen met Het Wilde Westen binnen Creatief Vermogen Utrecht. Samen geven zij invulling aan de zogenaamde Ateliers: vier keer per jaar werken leerlingen uit alle bouwen (1&2, 3&4, 5&6, 7&8) in een carrouselvorm aan kunstlessen. De ateliers zijn gebaseerd op de belevingswereld van de leerlingen. Leerlingen worden uitgedaagd om zelf als maker aan de slag te gaan binnen verschillende kunstdisciplines, onder begeleiding van professionele kunstenaars.

St. Dominicusschool
Sinds 2013 is de St. Dominicusschool partner van Het Wilde Westen. Het startpunt van elk traject is een thema uit de taalmethode Staal, dat vervolgens wordt verrijkt met kunst. De leerkracht, een kunstprofessional en de leerlingen ontwikkelen samen een kunsttraject met een duidelijke opbouw: een begin, midden en eind. De leerwens van de leerkracht vormt de leidraad, zodat niet alleen het creatief vermogen van leerlingen, maar ook dat van de leerkracht wordt versterkt.

OBS Montessori Oog in Al
OBS Montessori Oog in Al werkt sinds 2021 samen met Het Wilde Westen. De ambitie van het partnerschap is om cultuureducatie te integreren binnen het thematisch onderwijs, geïnspireerd op het Kosmisch Onderwijs en Opvoeding (zaakvakgericht). Omdat leerlingen drie jaar in dezelfde bouw blijven, is het streven om in de midden- en bovenbouw jaarlijks één kunstdiscipline – zoals dans, drama of muziek – structureel aandacht te geven.

IKC Leeuwesteyn
Het partnerschap tussen IKC Leeuwesteyn en Het Wilde Westen bestaat sinds 2021. De gezamenlijke ambitie is om kunst en cultuur structureel te verweven in alle lagen van het IKC: van visie tot onderwijsaanpak, van voor- en naschools aanbod tot verbinding met de wijk Leeuwesteyn en kinderopvangorganisatie Kind&Co. Het partnerschap onderzoekt hoe kunst een vanzelfsprekende plek kan krijgen binnen het projectonderwijs van Jeelo, met ruimte voor creatieve verdieping en betekenisvolle verbindingen.

Bekijk hieronder een portret van een Creatief Partnerschap tussen Het Wilde Westen en De 2e Marnixschool uit 2020: