Het Cultuurknooppunt ontwerpt en realiseert cultuurprojecten die naadloos aansluiten op de specifieke context en kernwaarden van een school. Als ‘knooppunt’ verbindt de organisatie cultuureducatie met andere leergebieden en actuele thema’s binnen het onderwijs. In co-creatie met scholen ontwikkelt Het Cultuurknooppunt betekenisvolle programma’s die inhoudelijk stevig verankerd zijn in de onderwijspraktijk.
Binnen de partnerschappen worden jaarlijks schoolbrede projecten uitgevoerd die nieuwsgierigheid en talentontwikkeling stimuleren. Leerlingen oriënteren zich op kunstdisciplines, maken eigen keuzes en worden uitgedaagd om buiten hun comfortzone te experimenteren. Op sommige scholen bouwen leerlingen gedurende acht leerjaren aan podiumkunstvaardigheden en presenteren zij eigen werk. De vakdocenten begeleiden dit proces met oog voor kwaliteit en co-creatie, waarbij het werk van leerlingen wordt versterkt door een professionele blik.
In de projecten staat het creatieve proces centraal: leerlingen werken vanuit eigen fascinaties aan opdrachten waarin oriënteren, onderzoeken, creëren en presenteren terugkomen. Het delen van werk met andere klassen en reflectie op elkaars proces maken daar structureel deel van uit. Ook het schoolteam wordt actief betrokken, met aandacht voor het ontwikkelen van een creatief vermogend team en de duurzame verankering van creativiteit in het curriculum.
Het Cultuurknooppunt gelooft dat elk kind uniek is en een podium verdient. Cultuureducatie wordt ingezet om die eigenheid zichtbaar te maken en elk kind in zijn kracht te zetten.
St. Jan de Doper
St. Jan de Doper en het Cultuurknooppunt werken al langer samen en sinds 2021 ook binnen een partnerschap van Creatief Vermogen Utrecht. In het partnerschap staat de doorgaande lijn en het eigenaarschap van de leerling centraal. Ze werken aan creatief vermogen door procesmatig en onderzoekend te werk te gaan in verschillende kunst disciplines en dagen de leerlingen uit om hun eigen creatieve pad te bewandelen.
Auris Rotsoord
Deze school biedt onderwijs aan leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en/of auditieve problemen. Communiceren en persoonlijke ontwikkeling zijn heel belangrijk op deze school. Kunst en cultuur geven ruimte aan expressie en de eigenheid van elk kind want kinderen laten in creatieve situaties iets nieuws van zichzelf zien. Het geeft hen een nieuwe taal waarmee ze zich kunnen uitdrukken. In dit partnerschap geven we vorm aan deze creatieve ingang.