Zelfbewustzijn: continu reflecteren

Deze oefeningen trainen de volgende punten: veranderen van didactisch contract, op jezelf en de situatie reflecteren, liefdevolle vriendelijkheid naar jezelf en de ander, flexible purposing, nieuwsgierigheid, growth mindset.

Automatisch schrijven of tekenopdracht

Doe voor jezelf: 5 minuten of 10 minuten automatisch schrijven of tekenopdracht.  (Door blijven tekenen/schrijven) Begin met de zin of vertrek vanuit de zin: Mooiste herinnering aan leerkracht zijn is… Kom tekens terug op deze zin. Als je niets meer weet schrijf of teken je dat op net zolang tot er weer een idee komt. Wat voor inzicht gaf deze opdracht je over de achterliggende redenen van jouw handelen als begeleider van een creatief proces? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.    

Oefening: ik weet het niet

Vertel vandaag in 5 minuten aan je leerlingen of aan iemand anders over iets waarvan je niet weet hoe het moet doen, of over iets waarvan je niet weet wat het is of wat je graag zou willen leren. Vier het gegeven dat je iets wilt leren/ niet weten. Vraag aan de leerlingen (of iemand anders) wat ze zouden willen leren/ niet weten wat het is. Prijs diegene dat er een wil is om te leren/ nieuwsgierig te zijn. (Growth mindset) Wat droeg deze oefening bij aan het in contact zijn met jezelf of de ander? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: vertrouwen

Wat geeft mij vandaag vertrouwen in mijn handelen? Maak een kort ‘gedichtje’ over vertrouwen in jezelf. (Kan ook met de leerlingen) Wat voor inzicht gaf deze opdracht je over de achterliggende redenen van jouw handelen als begeleider van een creatief proces? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: denkwolkjes

Teken 12 denkwolkjes achter elkaar als een stroom van denken. Schrijf of teken je opeenvolgende gedachten (zo mogelijk zonder censuur) erin over een situatie van vandaag. Eindig het laatste wolkje met de zin: dit zijn maar gedachten. Dit kunnen gedachten over een situatie van vandaag vooraf of achteraf. Wat voor inzicht gaf deze opdracht je over de achterliggende redenen van jouw handelen als begeleider van een creatief proces? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: fouten maken

Wat zegt je innerlijke stem als je een “fout” maakt, tegen je?  Hoe kun je leerlingen helpen ‘fouten’ te mogen maken?  Maak een ‘ik heb een fout gemaakt’ stip van een groot vel karton of een kleedje. Ga er zelf op staan en vertel een fout van jezelf, die erg leerzaam of grappig was. Vraag of een leerling er ook 1 wil vertellen. (Eventueel meer) Wat voor inzicht gaf deze opdracht je over de achterliggende redenen van jouw handelen als begeleider van een creatief proces? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: stelleningenspel

Kies een stelling uit de onderstaande stellingen: Schrijf eerst 5 argumenten waarom je het er mee eens bent, en daarna 5 argumenten tegen deze stelling.als leerkracht moet je alle kunstdisciplines tot in de puntjes beheersen. een groepsleerkracht kan geen kunsteducatieve lesgeven. Leerlingen moeten stap voor stap begeleid worden bij een kunsteducatieve les. Een kunsteducatieve les voorbereiden en uitvoeren kost veel tijd. Als leerkracht moet je zelf heel creatief zijn, om creativiteit aan te wakkeren bij je leerlingen.Wat voor inzicht gaf deze opdracht je over de achterliggende redenen van jouw handelen als begeleider van een creatief proces. Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: tijdsbeleving

Schrijf 10 minuten zonder je pen van het papier te halen. Met als beginzin: De tijd is mijn vriend, want….. Wat voor inzicht gaf deze opdracht je over de achterliggende redenen van jouw handelen als begeleider van een creatief proces? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: ongemerkt leren

Heb jij of een van je leerlingen iets anders of iets nieuws geleerd vandaag, iets dat niet in de leerdoelen stond? Complimenteer jezelf of de klas/leerling daarvoor. Wat voor inzicht gaf deze opdracht je over de achterliggende redenen van jouw handelen als begeleider van een creatief proces? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Oefening: oordelen

Doe voor jezelf: 5 minuten of 10 minuten automatisch schrijven of tekenopdracht.  (Door blijven tekenen/schrijven) Begin met de zin of vertrek vanuit de zin: -10 oordelen over leerlingen Kom tekens terug op deze zin. Als je niets meer weet schrijf of teken je dat op net zolang tot er weer een idee komt. Wat voor inzicht gaf deze opdracht je over de achterliggende redenen van jouw handelen als begeleider van een creatief proces? Klik op het pijltje om terug te gaan naar het overzicht met alle onderdelen van de creatieve grondhouding.

Meer oefenen?

De creatieve grondhouding bestaat uit vijf onderdelen: in het ‘hier en nu’ zijn mentaal en fysiek, kunnen en durven improviseren, enthousiasme: je eigen creatieve vermogen inzetten, zelfbewustzijn: continu reflecteren, kennis van deelaspecten van creatief vermogen/creatief gedrag.

Ook de andere onderdelen van de creatieve grondhouding bekijken? Je vindt ze op deze pagina.

De oefeningen zijn voor Creatief Vermogen Utrecht ontwikkeld door Salomé Nobel. Copyright: Creatief Vermogen Utrecht