De werkplaats _

De werkplaats

Via de wereld van de kunst wordt de wereld van het kind steeds groter: van kunst thuis naar het onbekende en dromen van de toekomst. Centraal Museum en de school werken vanuit het VierKeerWijzer model, gebaseerd op meervoudige intelligenties.

competenties
  • Ambachtelijkheid tonen
  • -
  • Omgevingsgerichtheid
  • -
Agatha Snellen School, De Puntenburg Museum Kwartier, Vleuten Onderbouw, middenbouw, bovenbouw

Het Centraal Museum en de Agatha Snellenschool ontwikkelen samen een leerlijn creatief vermogen voor de groepen 1 t/m 8. De doelstellingen en werkwijze van de school en de uitgangspunten voor publieksparticipatie in het Centraal Museum (de ‘Werkplaatsaanpak’) komen hierin samen.

De opbouw van de leerlijn ziet er als volgt uit:

In groep 1/2blijft de reis heel dichtbij en blijven de kinderen in huis. Welke kunst heb ik in huis? Het nijntje museum is de leidraad voor deze eerste ontdekkingstocht.
Groep 3:Het museum: op reis naar het museum, naar de overkant van de straat;
Groep 4:Van Baarencollectie: koffers pakken;
Groep 5:Inspiratie: reizen als een kunstenaar;
Groep 6:Tegenstellingen;
Groep 7:Gerrit Rietveld en het Rietveld Schröderhuis: de wijde blik, door kunst een visie op de wereld ontwikkelen;
Groep 8:Surrealisten: op reis naar het onbekende, dromen van de toekomst.
Iedere klas werkt drie weken aan het thema, op een projectmatige manier. Het project bestaat uit een aantal klassikale activiteiten zoals het museumbezoek en workshops, daarnaast werken de leerlingen zelfstandig of in groepjes aan verschillende opdrachten rondom het thema.