De Maakruimte

De Maakruimte ontwerpt en realiseert creatieve en innovatieve projecten op het snijvlak van kunst, techniek en onderwijs. Binnen Creatief Vermogen Utrecht richt De Maakruimte zich op het vakgebied muziek, waarbij het creatieve proces centraal staat. De organisatie werkt vraaggericht en vanuit de missie en kernwaarden van de betrokken scholen.

De Maakruimte ontwikkelde een eigen werkwijze: de Maakruimte Methode – een mix van design thinking, de Bauhaus-methode en het creatief proces. Daarmee helpt De Maakruimte scholen om van denken naar doen te komen, via prototyping, samenwerken en leren door maken. Naast het ontwikkelen van duurzaam lesmateriaal en creatieve tools, verzorgt De Maakruimte ook teamtrainingen en co-teachingtrajecten waarbij het leerkrachtenteam wordt meegenomen in het creatieve proces. Kinderen spelen een actieve rol als klankbordgroep.

Partnerschool van De Maakruimte

De Blauwe Aventurijn
In samenwerking met basisschool De Blauwe Aventurijn, de cultuurcoördinator, het leerkrachtenteam, een muziekdocent in opleiding en de muziekschool Utrecht, werkt De Maakruimte aan een doorgaande leerlijn muziek – binnen én buiten school.

De Blauwe Aventurijn gebruikt de thematische methode Vier keer Wijzer, waarin kinderen zelfstandig en talentgericht leren werken. De Maakruimte sluit hierop aan met creatieve maakkaarten, aanvullend op de methodekaarten, waarmee leerlingen zelfstandig aan de slag kunnen met muziek en maken.

Het partnerschap is gericht op het versterken van de creatieve ruimte in de klas en het vergroten van de deskundigheid van het team. Via teamtrainingen, co-creatie en duurzame lesmaterialen worden leerkrachten en muziekprofessionals met elkaar verbonden om het creatieve vermogen van leerlingen te vergroten.