De Dansers

De Dansers zet scholen letterlijk én figuurlijk in beweging. In samenwerking met partnerscholen creëren zij ruimte voor de ontwikkeling van creatief vermogen én voor aandacht voor het lijf. Vanuit dans wordt een brug geslagen tussen kunsteducatie en het dagelijkse schoolleven.

Een voorstelling vormt vaak het startpunt: leerlingen bezoeken een dansvoorstelling in het theater of in de gymzaal van hun eigen school. Rondom dit bezoek vinden workshops, lessenreeksen of maaktrajecten plaats. Leerlingen dansen zelf, kijken samen naar dans, reflecteren erop en raken verwonderd. Leerkrachten en vakdocenten werken in het partnerschap nauw samen vanuit hun eigen expertise. Indien nodig wordt aanvullende expertise uit het CVU-netwerk betrokken, zoals media- of theatermakers.

Een belangrijk onderdeel van de samenwerking is het maaktraject: leerlingen werken samen met De Dansers aan een eigen voorstelling voor publiek. Uitgangspunt is een bestaande voorstelling of een thematiek vanuit de school. Leerlingen krijgen opdrachten uit een écht repetitieproces en creëren zelf bewegingsmateriaal. Zo ontstaat eigenaarschap en verdieping. Actieve, receptieve en reflectieve werkvormen wisselen elkaar af.

Ik wilde laten weten dat ik ontzettend blij ben met de voorstelling en de dansworkshop. Het was inspirerend. De kinderen werden uitgedaagd en het heeft naast bijzondere ervaringen tot mooie gesprekken geleid.

Docent

Partnerscholen van De Dansers

Johannesschool KSU

Ithaka ISK


LEF


Nieuwe Regentesseschool

Bekijk hieronder een portret van een Creatief Partnerschap tussen De Dansers en Ithaka ISK uit 2020:

Het is altijd zo fijn om voorstellingen te spelen voor leerlingen. Ze zijn onbevangen en ongefilterd en voor ons dus het perfecte publiek voor feedback. Na afloop associëren ze erop los, waardoor de spelers en ik ook weer tot nieuwe inzichten komen.

Josephine van Rheenen
Artistiek leider de Dansers

Essay: Verbonden in de kunst

Sanne Wichman schreef een essay over het belang van de Diamantstraal Samenwerken: “Samenwerken is een belangrijk thema in ons werk, omdat dansen en dans maken een proces is dat je samen aan moet gaan. Een proces waarin je met elkaar deelt, meemaakt en waarin je je altijd verhoudt tot een ander.” Over het gevoel van verbondenheid, communicatie als samenwerking en Socialiseren in relatie tot de wereld lees je in het essay. ⁣ ⁣