
OBS De Koekoek
In dit partnerschap investeert Cultuuronderwijs Utrecht in een leerlijn muziek en dans gekoppeld aan de thematische onderwijsmethode IPC. Hierbij ontwikkelen we lesmateriaal en werken we aan deskundigheidsbevordering van de leerkrachten. In de muziek- en danslessen werken we vanuit het creatief leren in aansluiting op de CVU diamant, waarbij in het creatief proces eigenaarschap en samen verantwoordelijk zijn belangrijk wordt gevonden.

Rafael
In dit partnerschap lag de focus op de podiumkunsten: theater, dans en muziek. Voor deze zeer moeilijk lerende kinderen is kunst niet alleen een creatieve artistieke ervaring, maar stimuleert het ook het ontdekken van andere talenten en mogelijkheden om je te uiten en te communiceren. Naast het creatieve proces van de leerling staat deskundigheidsbevordering van de leerkracht en kunstvakdocent centraal.

Kees Valkensteinschool
Op de Kees Valkensteinschool in Vleuten wordt thematisch gewerkt. Samen met de culturele partner wil de school het cultuuraanbod verankeren in het onderwijsprogramma, draagvlak hiervoor creëren binnen het onderwijsteam en ouders en de wijk betrekken bij de kunstactiviteiten in school. Kees Valkensteinschool is partner binnen CVU sinds 2021.

Het Veldhuis
Het onderwijs van Het Veldhuis is gericht op kwalificatie, burgerschapsvorming en persoonlijk leiderschap. De school wil meer geruik maken van kunst en cultuur in de circuits. Alle disciplines worden aangeboden door de leerkracht met ondersteuning door vakdocenten van CO-Utrecht. Het Veldhuis is sinds 2021 partner binnen CVU.


Eigenaarschap van leerling, leerkracht en kunstvakdocent als uitgangspunt
Met co-creatie (lessen en coaching in de klas), interactieve kunstbelevingen op de groep en teamtrainingen komen de aanwezige kunstzinnige talenten van leerkrachten tot bloei. De school is tevens een ervaringsplek voor kunstenaars die ervaring met de doelgroep op willen doen. Zo leren we als partners van elkaars ambacht. De pijlers voor dit partnerschap zijn ambachtelijkheid, deskundigheidsbevordering en het creatief proces. Vanuit eigenaarschap komen de CVU diamant en het creatief leren model bij elkaar.

Essay In vertrouwen ontdekken
Alexandra Flohr schreef het essay In vertrouwen ontdekken, over de kracht van cultuureducatie in het speciaal onderwijs. Alexandra is dansmaker, – docent en trainer in verschillende clusters van het speciaal onderwijs. Voor Creatief Vermogen Utrecht in het partnerschap van Cultuuronderwijs Utrecht met de Rafael, school voor ZML (zeer moeilijk lerende) kinderen.
Mijn pareltje dit jaar was dat er een jongetje voor het eerst sprak in mijn les. Dat hoorde ik later pas van de leerkracht.