De leerling aan zet
Hoe bereid je leerlingen voor op een wereld, waarin moderne technologie in hoog tempo zorgt voor nieuwe apps, games, media tools en social media tools? Hoe zorg je dat leerlingen leren omgaan met media en mediatechnologie? Wij doen dit door leerlingen zelf aan het roer te zetten en aan de slag te gaan vanuit creativiteit met positieve invalshoek. Wij doen dit samen met:



De Regenboog
Het motto van De Regenboog is samen –vieren- leren- spelen. Waar mogelijk, worden activiteiten samen gedaan. Dat kan samen met ouders, leerkrachten en kinderen zijn, maar ook werken kinderen onderling samen aan opdrachten en activiteiten. De Regenboog is in 2019 gestart als partner van ClickF1 met het project Straatbeelden.

De Lukasschool
De Lukasschool is partner sinds 2021. Leren is een levenslang proces. Op de basisschool sta je aan het begin van dat leerproces. Het is dus belangrijk dat we kinderen laten zien hoe leuk leren kan zijn, en hoe handig en belangrijk het is om kennis te verwerven. Want iedereen wil een fijne plek in de samenleving. De school is hiervoor een belangrijke oefenplaats, waar iedereen fouten mag maken en elke dag een nieuwe kans krijgt.
Onze fundamenten
Binnen onze workshops maken we gebruik van cognitieve en creatieve werkvormen. Onze projecten zijn gebaseerd op een aantal fundamenten. Wij geloven sterk dat deze fundamenten onmisbaar zijn bij het ontwikkelen en implementeren van educatieprogramma’s en concepten voor kinderen en jongeren. Door middel van media-workshops op maat en het werken met tal van digitale tools wordt de deelnemers technisch vaardiger en zelfverzekerder in het gebruik van digitale middelen. Click F1 heeft een schat aan spelvormen, mediamaterialen en licenties opgebouwd om in de school te kunnen werken.
1. Het vergroten van digitale geletterdheid
Om leerlingen voor te bereiden om zelfredzaam in de maatschappij te staan zijn digitale vaardigheden een must.
2. Visie delen
Het leerproces van de deelnemer staat altijd centraal.
3. Eigenaarschap & Verantwoordelijkheid
Geef leerlingen het eigenaarschap en de verantwoordelijkheid over het eigen handelen en zij zullen een actievere rol in de maatschappij nemen.
4. Community building
Een veilige en transparante basis creëren waarin ieders talent erkent wordt.




Samenwerken binnen Creatief Vermogen Utrecht
Bij Creatief Vermogen Utrecht werken we een aantal jaren met vaste partnerscholen samen. Door langdurig samen te werken raken we als culturele mediapartij vertrouwd met het klimaat binnen onderwijs en weten we beter waar de behoeften van de scholen liggen. We leren steeds beter pedagogisch te denken en handelen in zowel de onder-, midden- als bovenbouw en dat is erg veel waard. Er ontstaat een stabiele basis om ons educatieteam en educatieaanbod op te bouwen, uit te breiden en te verdiepen. Zo werken we altijd toe naar een eindproduct toe bijvoorbeeld: posters, folders, bewerkte foto’s, stop motion, een digitaal stripverhaal, storyboards, een journaal, vlogs, websites, podcasts of geprogrammeerde voorwerpen. We houden rekening met de AVG-regels, we zorgen dat er nooit beeld van leerlingen openbaar verspreid wordt. We werken met vaste coaches die we intern opleiden en Click F1 heeft vrijwel al het spelmateriaal en de apparatuur in eigen bezit.

Leerlijn digitale geletterdheid
Ook hebben wij binnen deze CVU-periode een leerlijn digitale geletterdheid opgezet voor de midden- en bovenbouw PO waarbij we de richtlijnen volgen van de SLO. Dit doen we onder andere door kwaliteitskaarten te ontwikkelen die per groep aansluiten op de fases van de leerlijn digitale geletterdheid. Ook komt Click F1 collega Max ter Beek wekelijks bij de Fakkel om in een doorgaande lijn met media te werken. Daarnaast kunnen we onze partnerscholen adviseren, faciliteren en helpen om de lijn digitale geletterdheid door te ontwikkelen.
Door Straatbeelden krijg ik als leerkracht een meer holistisch beeld van een leerling. Je leert de kinderen beter en op een andere manier kennen.