Agenda _

5 jun

Training: De creatieve grondhouding van de leerkracht

Hoe creëren we als leerkracht in de klas ruimte voor divers creatief gedrag?
Hoe creëren we bewustzijn over ons handelen?
Hoe kunnen we vanuit een ontspannen ‘hier en nu’ positie, aandachtig zijn bij onszelf en de leerling?

In deze training duiken we dieper in deze vraagstukken. We werken vanuit theater-, improvisatiespelletjes en meditatietechnieken aan een open en speelse grondhouding. Met grondhouding wordt bedoeld:

Een fysieke, mentale en creatieve staat van zijn, die een leerkracht in staat stelt om bewuste keuzes te maken over zijn handelen, die voortkomen uit een verbale of non-verbale interactie tussen leerkracht en leerling van dat specifieke moment, zodanig dat de leerling in een creatieve flow komt of blijft.

Uit de literatuur komen voor zo’n creatieve grondhouding vijf onderdelen tevoorschijn. Natuurlijk beïnvloeden ze elkaar sterk.

  1. In het ‘hier en nu’ zijn mentaal en fysiek.
  2. Kunnen en durven improviseren.
  3. Enthousiasme: je eigen creatieve vermogen inzetten.
  4. Zelfbewustzijn: continu reflecteren.
  5. Kennis van deelaspecten van creatief vermogen/ creatief gedrag.

Wat levert het je op:

  • Plezier en energie
  • Een nieuwe verbinding met jezelf en je omgeving.
  • Inzicht en handvaten hoe het creatief vermogen van je leerlingen te stimuleren

De training wordt gegeven door Salomé Nobel.

Aanmelden

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

alle evenementen