Agenda _

18 mrt

Uitgesteld – Kennisdelingsbijeenkomst: Vrijheid

Let op: Kennisdeling 18 maart uitgesteld ivm maatregelen coronavirus

Gezien de maatregelen vanwege het coronavirus (zie RIVM) zijn Creatief Vermogen Utrecht en Kunst Centraal genoodzaakt de Kennisdeling Vrijheid op 18 maart in TivoliVredenburg uit te stellen. We spannen ons met alle partijen in om de bijeenkomst op een later moment alsnog te laten plaatsvinden. Zodra een nieuwe datum gevonden is brengen we u daarvan op de hoogte.

 

Wij zijn vrij om te denken, te doen, onze mening te geven en te leven zoals wij dit willen. Hoe kunnen wij kinderen de waarde van vrijheid laten voelen? Kunstenaars houden ons daarin vaak een spiegel voor.

In 2020 viert Nederland 75 jaar vrijheid. Creatief Vermogen Utrecht sluit in samenwerking met Kunst Centraal hierbij aan met een kennisdelingsbijeenkomst. In deze bijeenkomst laten we zien hoe je met filosofie, beeldende kunst, dans en muziek bij kunt dragen aan vrijheid. Interessante sprekers en praktische lesideeën brengen inspiratie en handvatten.

Programma
Verhalenverteller Sahand Sahebdivani is de plenaire spreker en er zijn workshops van o.a.: Het Filiaal, Click F1, De Dansers, Sounds of Change, Kamp Amersfoort en Sahand Sahebdivani. Het uitgebreide programma wordt later bekend gemaakt.

  • Voor: leerkrachten en directeuren, vakleerkrachten, culturele partners, educatief medewerkers, studenten HKU en Pabo
  • Datum: Woensdag 18 maart 2020
  • Tijd: 15:30 – 17:30 uur (inloop vanaf 15:15 uur)
  • Locatie: TivoliVredenburg
  • Prijs: Deelname voor CMK scholen is gratis. Aanmelden is noodzakelijk. Voor scholen die niet aan CMK meedoen is de toegang € 35,- per deelnemer, maar elke tweede deelnemer is gratis. Studenten toegang € 15,- maar elke tweede deelnemer is gratis.

Aanmelden via Kunst Centraal via deze link. 

 

Over de workshops


Click F1 met Homies: de kracht van creativiteit
Als je een goed verhaal hebt, willen mensen naar je luisteren. Maar hoe geef je jouw eigen verhaal vorm? Click F1 ontwerpt media-educatie voor o.a. 5 basisscholen binnen Creatief Vermogen Utrecht en in jeugdgevangenissen. In deze workshop maak je kennis met Homies, een educatief project rond analoge en digitale storytelling voor jongeren in detentie. Homies zorgt ervoor dat jongeren op een creatieve manier aan hun persoonlijke en digitale skills kunnen werken. Leroy van de Hurk heeft in jeugdgevangenissen gezeten en is ritmisch dichter, rapper, muzikant en workshopleider in het onderwijs. Hij neemt je mee in het door ClickF1 ontworpen kaartspel Homies. Ook leer je je eigen verhaal te vertellen en vorm te geven met behulp van digitale tools in een ministudio.

De Dansers met De Kunst van de Vrijheid
De Dansers maakt dansconcerten die ongeremdheid aanwakkeren en inspireren tot samenzijn, om lijfelijkheid en verbinding een plaats te geven in de samenleving. Want de taal van het lichaam spreken we allemaal.
In de klas geven we vrijheid vorm in beweging en vrijheid met elkaar. Iets nieuws uitproberen is zinvol, dingen kun je óók van een andere kant bekijken. En: fouten maken mag! In fysieke opdrachten werken we aan samenwerken, initiatief nemen, luisteren, accepteren, vertrouwen geven en nemen, grenzen stellen en aanvoelen en improviseren.

Sounds of Change
In iedere groep en ieder persoon schuilt creativiteit en eigenheid. Met dit gegeven zet Sounds of Change muziek in om sociale verandering teweeg te brengen. Ze trainen hulpverleners, docenten, vrijwilligers en muzikanten om muziek te gebruiken in hun werk met (getraumatiseerde) kinderen en jongeren in conflictgebieden en vluchtelingenkampen in het midden oosten.
Als je gaat improviseren en creëren in een groep, draagt iedereen medeverantwoordelijkheid. Er wordt een beroep gedaan op de creativiteit en het oplossend vermogen van elke deelnemer.  In deze workshop neemt Sounds of Change je stapsgewijs mee in een creatief muziekproces en werk je samen naar een gemeenschappelijk einddoel.

Sahand Sahebdivani
Sahand Sahebdivani is een Nederlandse verteller van Iraanse komaf. Hij was nog maar drie jaar oud toen hij, tijdens de Iran-Irak oorlog, door de bergen moest vluchten. In zijn voorstelling Nachtreis belicht hij zijn eigen vluchtverhaal voor een jong publiek. Sahand weet als geen ander hoe jij jouw verhaal kan vertellen. In deze workshop leer je hoe je eenvoudig tijdens het vertellen kunt spelen met gebaren, beweging, mimiek en je stem. Je oefent met het opbouwen van spanning en met de presentatie van jouw verhaal. Ook leer je hoe je je verhaal zo kunt voorbereiden dat je het goed kunt onthouden.

Het Filiaal theatermakers
Het Utrechtse theatergezelschap Het Filiaal theatermakers ontwikkelt rond elke voorstelling lesmateriaal voor het basisonderwijs. Niet alleen ter voorbereiding op een theaterervaring, maar ook om kinderen te verleiden buiten de lijnen te denken en ze te stimuleren om op een andere manier naar de wereld te kijken. Rond de fotoserie Fetching Tigers, over vluchtelingenkinderen, schrijven kinderen hun dromen over de toekomst op.

Kamp Amersfoort
Wat is vrijheid? Heeft vrijheid soms met regels te maken? Of met moeten en mogen? Wat doe jij als je vrij bent? En hoe voelt het om (niet) vrij te zijn? In de workshop van Kamp Amersfoort werk je aan een les over vrijheid waarin het denken van de kinderen centraal staat. Als leerkracht stel je alleen vragen en geeft geen antwoorden. Ook ontdek je passende werkvormen voor de verschillende leerjaren.

Landschap Erfgoed Utrecht en Kunst Centraal met Creatief kijken met WOII foto’s
Nu de periode van oorlog en bevrijding steeds verder van ons af komt te staan, zijn het vooral de beelden die het verleden zichtbaar en voorstelbaar maken. Foto’s spreken daarbij sterk tot de verbeelding. De Tweede Wereldoorlog in 100 foto’s is een landelijk project. Elke provincie heeft 50 meest aansprekende foto’s geselecteerd. Een jury kiest op 30 maart de beste 100 WOII foto’s van Nederland. De Utrechtse foto’s roepen verhalen op, stellen vragen en maken nieuwsgierig: wat gebeurt hier? Wat valt je op? Wat valt er te ontdekken? In deze workshop door Dorien Wijstma en Angelique Groen ervaren leerkrachten hoe je met deze krachtige beelden het creatief kijken en schrijven van leerlingen kunt stimuleren.

 

Sahand Sahebdivani – Foto Ernst Weerstra

 

alle evenementen